۱۳۹۲ مهر ۱۰, چهارشنبه

قمار اوباما در خاورميانه


مصاحبه با استيفان هدلي مشاور امنيت ملي جرج بوش: قمار اوباما در خاورميانه [چشم‌انداز مذاكرات اتمي ايران، نقش رژيم در سوريه]

تلويزيون فرانس 24 8/7/92

 

 

 

مصاحبه با استيفان هدلي مشاور امنيت ملي جرج بوش: قمار اوباما در خاورميانه [چشم‌انداز مذاكرات اتمي ايران، نقش رژيم در سوريه]

 

30سپتامبر اوت 2013 - تلويزيون فرانس 24- ساعت خبر 1930

 :

سوال: فكر مي‌كنم كه در واشنگتن در مورد تماس تلفني صورت گرفته صحبتهاي زيادي در جريان است، روز جمعه گذشته پرزيدنت باراك اوباما با همتاي ايراني خود حسن روحاني تلفني باهم صحبت كردند، بعضيها آن را يك نقطه عطف مي‌دانند و گفتگوهاي اتمي آنها قرار است روز 15اكتبر در ژنو برگزار شود و وزير خارجه ايران در مطبوعات آمريكايي گفته است كه ”امكان واقعي ”براي دست‌يابي به توافقي وجود دارد، آيا شما در اين خوشبيني شريك هستيد؟
 

استيفان هدلي مشاور امنيت ملي در كابينه جرج بوش:

- درباز شده است به‌نظر من وضعيت كلي بسيار مثبت هست، گفتگوها برنامه‌ريزي شده‌اند و در كادر 5+1 خواهد بود...

- سوالي واقعي اين است كه آيا تطابق و اشتراك منافع وجود دارد يا نه، به‌وضوح ايرانيها براي راه‌اندازي مجدد اقتصاد خود خواهان خلاصي از تحريمها هستند ولي چيزي كه 5+1 خواهان آن است قبول ايرانيان براي دست كشيدن از برنامه اتمي است كه به‌طور روشني براي دست‌يابي به تسليحات اتمي طراحي شده است.

- سؤال مطرح اين است كه آيا تطابق و اشتراك منافع كافي بين اين دو موضع براي رسيدن و امكانپذير ساختن توافق وجود دارد يا نه.

سوال:... بر اساس تجارب خودتان از دوران كابينه بوش در برخورد با ايرانيان آيا معتقديد دليلي براي محتاط بودن وجود دارد؟

استيفان هدلي مشاور امنيت ملي در كابينه جرج بوش:

- من معتقدم كه در برخورد با ايرانيان بايد بسيار محتاط بود در گذشته ما شروع كاذب و تلاش ناموفق زيادي داشته‌ايم، در سال 2003 و 2004 توافقي با آنها براي تعليق غني‌سازي داشتيم كه در سال 2005 احمدي‌نژاد آن را بر هم زد، در سالهاي 2006 و 2007 مذاكراتي داشتيم كه نهايتاً به هيچ جايي نرسيد لذا به‌نظر من در حال حاضر احتياط به‌وضوح در برخورد با ايرانيان كلمه رمز و رويكرد كليدي مي‌باشد...

-بنظر من همه بايد به اين مسأله توجه كنند كه نفر تصميم گيرنده در ايران نه روحاني بلكه ولي‌فقيه است و ولي‌فقيه نسبت به ايالات متحده رويكرد بسيار خصمانه‌يي داشته و قوانين خودش را بر اساس درگيري با آمريكا برگزيده است به اين دليل من فكر مي‌كنم اين موضوع مهمي است كه تحريمها را نگه داريم و تهديد به اقدام نظامي در صورتي‌كه ايران ازفعاليتهاي برنامه تسليحات اتمي خود كوتاه نياييد بايد واقعي و معتبر باشد. چرا كه به نظر من فقط در صورتي‌كه اين نوع از فشار وجود داشته باشد، ولي‌فقيه احتمالاً راضي به قبول نوعي از معامله‌ئي خواهد بود كه روحاني برايش خواهد برد.

سوال: آيا علائمي وجود دارد كه احتمالاً علي خامنه‌اي ولي‌فقيه رژيم در حال تغيير موضع اش باشد چرا كه ظاهراً او مسئوليت پرونده اتمي را به روحاني داده است... و او نيز اظهاراتي داشته است كه نشان مي‌دهد كه او ممكن است راغب به گفتگو باشد، آيا اين مي‌تواند يك تغيير واقعي باشد؟

استيفان هدلي مشاور امنيت ملي در كابينه جرج بوش:

- به‌نظر من او [علي خامنه‌اي] راغب به گفتگو هست و معتقدم كه وي خواهان اين است كه روحاني را براي گفتگوها بفرستد و ببيند كه [بعد از مذاكرات] روحاني با چه دستاوردي برمي‌گردد. ولي چيزي كه ما در مورد ولي‌فقيه مي‌دانيم اين است كه شيوه كار او در كليت اين است كه اجازه مي‌دهد تا مذاكراه كنندگان وارد كار شوند تا بعد ببيند كه آنها چه دستاوردي داشته‌اند ولي او اين اختيارات را دارد و تاريخا نيز اين‌گونه بوده است كه او چيزي كه مذاكره‌كنندگان [بعد از مذاكرات] با خود آورده بودند را رد كرده است، لذا ما بايد ببينيم چه مي‌شود و به اين دليل است كه من گفتم اين امر مهمي است كه ما فشار را عليه ولي‌فقيه حفظ نماييم چرا كه من جزو كساني هستم كه معتقدم ولي‌فقيه تنها در صورتي‌كه به اين باور برسد كه آلترناتيوي كه با آن مواجه است تهديد بالقوه در رابطه با رژيمش خواهد بود پاي توافقي براي كاهش يا متوقف نمودن برنامه اتمي خودش خواهد آمد. لذا به اين دليل اهميت دارد كه تحريمات حفظ شوند و تهديد استفاده از نيروي نظامي به‌عنوان گزينه‌يي بطورمعتبري بر روي ميز نگه‌داشته شود.

سوال: در رابط با نقش ايران در سوريه آيا با در نظر گرفتن تماس تلفني وتمايل طرفين آيا اين مي‌تواند نشان‌گري از اين باشد كه ايران مي‌تواند و بايد به‌عنوان بخشي از راه‌حل در رابطه با خشونتهاي سوريه و نه به‌عنوان بخشي از مشكل در نظر گرفته شود، بزباني آيا ايران بايد در گفتگوهاي سياسي حضور داشته باشد؟

استيفان هدلي مشاور امنيت ملي در كابينه جرج بوش:

- اظهارنظر در اين رابطه بسيار سخت است. چيزي كه خود ايرانيها گفته‌اند به‌خاطر تجربه ايرانيان در جنگ ايران و عراق، وقتي كه عراق از تسليحات شيميايي عليه سربازان و مردم ايران استفاده كرد، ايرانيان به‌وضوح نسبت به تسليحات شيميايي انزجارو بيزاري دارند و آماده هستند تا از توافقات صورت گرفته بين آمريكا و روسيه براي به كنترل در آوردن تسليحات شيميايي سوريه و خارج نمودن آن از كشور همكاري و پشتيباني نمايند لذا به‌نظر مي‌رسد كه در اين رابطه آنها تمايل به همكاري دارند

- ولي بايد مدنظر داشت و يادآوري كرد كه پرونده سوريه نه در دستان روحاني بلكه در دستان قاسم سليماني و نيروي قدس است و آنها نقش بسيار فعالي بر روي زمين و در صحنه داشته‌اند، آنها تسليحات در اختيار رژيم سوريه قرار مي‌دهند، آنها نيروي جنگجو در اختيار رژيم سوريه قرار داده‌اند و آنها حزب‌الله را ترغيب به جنگيدن در كنار رژيم سوريه عليه اپوزيسيون كرده‌اند لذا آنها يك طرف خنثي در سوريه نيستند بلكه آنها يكي از نيروهاي جنگنده هستند و تا اين‌جا ما شاهد هيچ علامتي از اين‌كه رژيم ايران خواهان تغييري در نقش يا موضع خود [در سوريه] باشد، نديده‌ايم.

 

 

1930_france24_مصاحبه با استيفن هدلي-بايد مواظب روحاني باشيم _920708