۱۳۹۲ شهریور ۲۱, پنجشنبه

آيا اوباما بالاخره به قولش وفا خواهد كرد و حمله اي در كار خواهد بود؟



تلويز يون سي ان ان 20/6/92

سخنراني سراسري اوباما راجع به حمله به سوريه
تلويزيون سي.ان.ان، 11سپتامبر، 2013 - سخنراني سراسري پرزيدنت اوباما
هموطنان آمريكايي من امشب مي‌خواهم راجع به سوريه با شما صحبت كنم اونچه كه مهمه و كاري كه از اين ببعد خواهم كرد، طي دو سال اخير اونچه كه با تظاهرات مسالمت‌آميز عليه حكومت خود كامه بشار اسد شروع شد، به يك جنگ داخلي بي‌رحمانه تبديل شد. بيش از 100هزار نفر كشته شدند، ميليونها نفر از كشورگريخته‌اند، در اين مدت آمريكا با متحدان كار كرده است كمكهاي نوعدوستانه بكند و به اپوزيسيون مدره كمك برساند و يك توافق سياسي را شكل بدهد. ولي من در مقابل اقدام نظامي مقاومت كردم زيرا با زور نمي‌شود جنگ داخلي يكي ديگر را حل كرد، به‌خصوص بعد از يك دهه جنگ در افغانستان و عراق. ولي وضع در 21 اوت فرق كرد زمانيكه دولت اسد با گاز شيميايي به بيش از يك هزار نفر حمله كرد كه شامل صدها كودك بودند، تصاويري كه از اين كشتار آمد واقعاً دل انسان را بدرد مي‌آورد، بچه‌ها، مردان و زناني كه توسط گاز شيميايي كشته شدند كساني كه تلاش مي‌كردند، به‌زور تنفس كنند، دهانشان كف آورده بود، پدري كه كودك مرده خود و بچه‌هاي ديگرش را در آغوش گرفته بود، در آن شب بسيار فاجعه بار، دنيا توانست با جزييات بسيار ناگوار، اين خشونت را مشاهده كند، جامعه جهاني اين را يك جنايت عليه بشريت خوانده و نقض قانون بين‌الملل بوده است. البته هميشه اين‌طور نبوده است. در جنگ جهاني اول سربازان آمريكايي در ميان خيليها بودند كه در هزاران نفر توسط گاز شيميايي در سنگرها در اروپا كشته شدند، در جنگ جهاني دوم آلمان نازي از گاز شيميايي در سوزاندن يهوديان در هولوكاست استفاده نمود.
گاز شيميايي مي‌تواند به‌طور انبوه بكشد چه سرباز، چه كودك و براي همين، جامعه جهاني، صد سال صرف كرد تا تسليحات شيميايي را ممنوع نمايد. در 1997 مجلس سنا تصويب كرد، موافقت كرد با يك قانون جهاني براي ممنوعيت كامل سلاحهاي شيميايي كه حالا 199كشور از آن حمايت مي‌كنند كه 98درصد جمعيت كره زمين است.
  در 21 ما ه اوت، تمام اين قوانين بنيادين زير پا گذاشته شد. كسي در اين حرفي ندارد كه در سوريه سلاح شيميايي استفاده شده است . سازمانهاي انسان‌دوستانه داستانها را گفتند كه چطور بيمارستانها مملو از مجروحين است كه علائم گاز شيميايي داشتند. علاوه بر اين ما مي‌دانيم كه رژيم اسد مقصر بوده است.
در روزهاي قبل از 21 اوت ما مي‌دانيم كه پرسنل اسد اين سلاحها را براي حمله آماده‌سازي كردند و نزديك جايي بود كه آنها گاز سارين را هم وارد كردند. آنها ماسكهاي ضدگاز به سربازان توزيع كردند. آنها سپس شروع به شليك موشكها به 11 ناحيه كردند درجايي كه دولت اسد سعي مي‌نمود نيروهاي اپوزيسيون را اخراج نمايد، آن گاز پخش شد وبيمارستانها مملو از كساني شد كه زخمي بودند يا در حال مرگ بودند. ما شخصيتهاي ارشد در ماشين نظامي اسد را مي‌دانيم كه نتايج حمله را بررسي مي‌كردند.
  رژيم اسد دقيقاً همان مكانهايي را كه مورد حمله شيميايي قرار داده بود را مورد توپ‌باران قرار داد و اين را افزايش داد. ما هم‌چنين نمونه‌ها و خون مردمي كه در محل بودند را تست كرديم. معلوم شد سارين است. با استفاده از گاز سارين اين كار انجام شد، وقتي ديكتاتورها دست به اعمال قساوت‌بار مي‌زنند، اميدوارند كه دنيا شاهدآن نباشدتا آن تصاويرنيز به بوته فراموشي سپرده شود، ولي اين اتفاقات صورت گرفت نمي‌توان واقعيات را انكار نمود سؤال اين است كه اكنون ايالات متحده آمريكا و جامعه بين‌المللي در اين حاضرند چه كاري انجام دهند. به‌خاطر اين كه آن‌چه كه براي آنان رخ داد براي آن كودكان نه تنها پايمال شدن حقوق اساسي بين‌المللي بود بلكه خطري است براي امنيت ما، اجازه دهيد علت را توضيح دهم.اگر ما در واكنش نشان‌دادن كوتاهي كنيم دولت اسد نيز در استفاده از سلاحهاي شيميايي جلوي خود را نخواهد گرفت.
با فرسوده شدن و كمرنگ شدن اين ممنوعيت، ديگر، ساير ديكتاتور در استفاده از آن نيازي نخواهند داشت كه تجديدنظر كنند.
در آينده نيز نيروهاي نظامي‌مان با احتمال مواجه شدن با تسليحات شيميايي از سوي سايرين مواجه خواهند شد و سازمانهاي تروريستي نيز كسب اين سلاحها ساده خواهد شد و در حمله به شهروندان غيرنظامي از آن استفاده خواهند كرد.
درصورت سرريز شدن جنگ به ساير نقاط، اين تسليحات شيميايي مي‌تواند براي متحداني مانند تركيه، اردن و اسراييل نيز خطرايجاد كند.
بنابر‌اين اگر جلوي اين كار گرفته نشود اين امر مي‌تواند باعث شود كه ايران كه متحد اسد است گستاخ ترو جسورتر شود كه ازاسد پشتيباني كند يا اين كه   راه مسالمت آميزي را در پيش   گيرد.
بنابراين اگر در ايستادن در مقابل استفاده از اين سلاحها كوتاهي كنيم ممنوعيت عليه ساير سلاحهاي كشتار جمعي را هم تضعيف خواهد كرد. 
اين جهاني نيست كه ما بايد آن را بپذيريم. اين چيزي است كه در خطر است. به همين خاطر است كه بعد از دقت زياد من تصميم گرفتم كه منافع ملي ما حكم مي‌كند كه به استفاده از گاز شيميايي اسد با يك حمله نظامي هدفمند پاسخ بدهيم. هدف از اين حمله باز دارندگي اسد براي استفاده از سلاح شيميايي است تا توانايي او براي استفاده از اين سلاح را فرسوده و تخريب كنيم و براي جهان روشن كنيم كه ما استفاده از آنها را تحمل نخواهيم كرد.
  اين قضاوت من به‌عنوان فرمانده كل قوا مي‌باشد. من هم‌چنين رئيس‌جمهور قديمي‌ترين دموكراسي مبني بر قانون اساسي جهان هستم. بنابراين گرچه من اين اختيار را داشته‌ام كه دستور اين حمله را صادر كنم كه معتقدم درست است در فقدان تهديد مستقيم يا تهديد قريب‌الوقوع به امنيت ما اين مسأله را به كنگره بردم. من بر اين اعتقادم كه دموكراسي ما قويتر است وقتي كه رئيس‌جمهور با حمايت كنگره عمل كند.
و من معتقدم كه آمريكا زماني كه ما، كنگره و رئيس‌جمهور دركنار هم قرار داريم در خارج قوي‌تر است، به‌خصوص بعد از يك دهه كه قدرت ورود به جنگ در دست رئيس‌جمهوري قرار گرفته است و بيش از پيش بار مسئوليت بر دوش نيروهاي ما قرارگرفته است در حالي‌كه نمايندگان مردم از تصميم‌گيريهاي حساس و مهم كه چه موقع از نيروي قهر استفاده كنيم به حاشيه رانده شده بودند.
من مي‌دانم كه بعد از زيانهاي بسياري كه در افغانستان و عراق ديديم مي‌دانم كه اصلاً انديشه يك حمله نظامي هر قدر هم كه محدود باشد محبوبيتي ندارد. من چهار و نيم سال تلاش كرده‌ام به جنگها پايان دهم و نه اين كه شروع كنم.
سربازان ما از عراق خارج شدند، سربازان ما درحال بازگشت از افغانستان مي‌باشند و من مي‌دانم كه شهروندان آمريكايي مي‌خواهند به‌خصوص از ما در واشنگتن كه بر روي تلاش بازسازي كشور متمركز شويم، مردم به مشاغل بازگردند، به تحصيلات كودكانمان را رسيدگي كنيم و نيز به رشد و نمو طبقه متوسطمان بپردازيم.
بنابراين جاي تعجب نيست شما سؤالات دشواري را مطرح مي‌نماييد. بنابراين بگذاريد بعضي از اين سؤالات اساسي را كه تاكنون از اعضاي كنگره و از نامه‌هايي بوده كه شما براي من فرستاديد جواب بدهم.
اول اين كه بسياري از شما سؤال نموده‌ايد كه آيا اين ما را در مسير سراشيب بي‌ثباتي در يك جنگ ديگر قرار نخواهد داد؟
يك نفر گفته است ماهنوز در واقع دوره بازسازي از عراق را مي گذرانيم و اين كشور از جنگ خسته ودلزده است پاسخ من ساده است. من سربازان آمريكايي را در خاك سوريه قرار نخواهم داد و مانند عراق يا افغانستان بي‌انتها نخواهد بود، من به حملات هوايي طولاني همان‌طور كه در مورد ليبي و كوزوو برقرار بود دنبال نخواهم بود. اين فقط يك حمله هدفمند براي تحقق يك هدف مشخص است؛ جلوگيري از استفاده از تسليحات شيميايي و كاهش قابليتهاي اسد. بعضي از اعضاي كنگره گفته‌اند آيا ارزشش را دارد اگر ما اقدامي كنيم اما خود اسد را حذف نكنيم؟
برخي از اعضاي كنگره گفته‌اند فايده‌يي ندارد در سوريه فقط حمله سوزني [كوتاه] كرد.
اجازه دهيد امري را روشن و مشخص نمايم؛ ارتش آمريكا حملات سوزني [كوتاه مدت] نمي‌كند، حتي حملات محدود پيامي به اسد مي‌دهد كه هيچ كشوري ديگري نمي‌تواند آن را انجام بدهد.  معتقد نيستم  ما بايد يك ديكتاتور را به‌زور بركنار كنيم.  اين درس  عبرتيست كه  در عراق گرفتيم، ولي يك حمله هدفمند مي‌تواند اسد يا هر ديكتاتور ديگر در آينده يكبار ديگر پيش خود فكر كند كه آيا مي‌تواند از سلاح شيميايي كند يا خير.
سؤالات ديگر، راجع به خطرات تلافي هستند. ما هيچ تهديدي را رد نمي‌كنيم. اما رژيم اسد هيچ قابليتي ندارد كه بتواند ارتش ما را مورد تهديد جدي قرار بدهد، هرگونه تلافي ممكن است در رديف همه تهديدهايي كه روزانه ما با آن مواجه هستيم باشند. نه رژيم اسد و نه متحدانش هيچ نفعي به تشديد اوضاع كه به سرنگوني او منجر شود ندارند.  
اسراييل متحد ما مي‌تواند همراه با حمايت ايالات متحده آمريكا از خودش به‌طور كامل دفاع بكند . بسياري از شما يك سؤال عام تري‌تري را پرسيده‌ايد كه چرا اصلاً ما بايد در جايي كه اينقدر دشوار و پيچيده است مداخله نماييم.
يكي براي من نوشته است كه آنهاييكه بعد از بشار اسد بيايند ممكن است مخالفان و دشمنان حقوق‌بشر باشند، درست است بعضي از مخالفان بشار اسد افراطي هستند ولي القاعده در يك سوريه پر از هرج‌ومرج قدرت بيشتري كسب خواهد كرد اگر دنيا اجازه بدهد كه شهروندان بيگناه مورد حمله شيميايي قرار بگيرند، اكثريت مردم سوريه و آن بخش از اپوزيسيون سوريه كه ما آنها كار مي‌كنيم خواهان زندگي در صلح وكرامت و آزادي هستند.در روز بعد از هرگونه حمله نظامي، ما تلاشهاي خودمان براي دست‌يابي به يك راه‌حل سياسي را دو برابر خواهيم كرد براي تقويت كساني كه مخالف استبداد و مخالف افراط گرايي هستند .
  بالاخره خيلي از شماها سؤال مي‌كنيد چرا ما اين كار را نبايد به عهده كشورهاي ديگري بگذاريم يا كاري بكنيم بدون توسل به زور، بعضيها براي من نوشتند ما اصلاً نبايد مأمور پليس دنيا باشيم من هم موافق هستم و من نيز واقعاً شيوه‌هاي صلح‌آميز را ترجيح مي‌دهم، طي دو سال اخير دولت بر اساس ديپلوماسي و تحريمهاي همراه با مذاكره تلاش كرده است به هشدار دادن بسنده كرديم و مذاكره كرديم ولي سلاحهاي شيميايي هم‌چنان مورد استفاده رژيم اسد قرار گرفته است.
با اين حال طي چند روز اخير به‌خاطر همين احتمال تهديد معتبر اقدام نظامي آمريكا و همينطور به‌خاطر گفتگوهاي سازنده‌يي كه با پرزيدنت پوتين داشتم، ما شاهد علامتهاي تشويق كننده‌يي بوده‌ايم. روسيه گفته است كه خواهان پيوستن به جامعه بين‌المللي براي فشار بر اسد جهت رها كردن تسليحات شيميايي‌اش مي‌باشد. رژيم اسد حالا اعتراف كرده است كه داراي تسليحات شيميايي مي‌باشد و حتي گفته است به آن ميثاق عدم استفاده از تسليحات شيميايي مي‌پيوندد. هنوز زود است چنين پيشنهادي موفق شود. بهرحال هرگونه توافقي بايد اثبات كند كه رژيم اسد پاي تعهداتش هست. اما اين ابتكار اين پتانسيل را دارد كه تهديد سلاح شيميايي را بدون استفاده از زور از ميان بردارد. به‌خصوص كه روسيه از قويترين متحدان اسد است. من بنابراين از رهبران كنگره خواسته‌ام كه عجالتا راي‌گيري در مورد استفاده از زور را به تعويق بيندازند به‌خاطر اين‌كه در همكاري با پوتين مي‌خواهيم راههاي بيشتر مسالمت‌آميز اين مسأله را ادامه بدهيم و من به صحبت با پوتين و رهبران فرانسه و بريتانيا ادامه خواهم داد همراه با آنها همراه با مشورت، همراه با چين و روسيه تلاش خواهيم كرد يك قطعنامه را در مقابل شوراي امنيت قرار بدهيم كه از اسد بخواهد كه تسليحات شيميايي خودش را رها كند و آنها را تحت نظارت بين‌المللي نابود بكند، همينطور به بازرسان اين اجازه را خواهيم داد كه به ما پاسخ بدهند و نتيجه‌گيري بكنند كه آن‌چه در 21 اوت اتفاق افتاد چه بود. در كشورهاي مختلف در خاورميانه و همنطور خاور دور ما مي‌خواهيم كه از كمكهاي آنها استفاده نماييم ولي با اين حال بايد ارتش آن حالت كامل آمادگي خودش را حفظ كند براي اين‌كه فشار به سوريه ادامه پيدا كند و در موضعي باشد كه اگر ديپلوماسي شكست بخورد آماده پاسخ باشد. من امشب از خانواده‌هاي نظاميان و خود نظاميان به‌خاطر شجاعت و قدرت آنها تشكر مي‌كنم. هموطنان من طي هفتاد سال اخير، آمريكا واقعاً لنگر گاه امنيت جهاني بوده است نه فقط با دست‌يابي به قطعنامه‌هاي بين‌المللي بلكه با اعمال اين قطعنامه‌ها بوده است. ولي دنيا جاي بهتري است به‌خاطر اين‌كه ما به اين مسائل رسيدگي كرديم. بنابر‌اين من به دوستان در جناح راست خودمان مي‌گويم كه شما لطفاً تعهدتان به ارتش آمريكا را تجديد بكنيد. و به دوستان در چپ، از شما مي‌خواهم كه شما آن اعتقادتان به آزادي را هميشه نگه داريد ولي يادتان باشد كه تصاوير آن كودكاني را كه در كف يك بيمارستان از جراحت از تسليحات شيميايي به گوشه‌يي افتاده بودند، گاهاً قطعنامه يا محكوميتها بهيچ وجه كافي نيست. من از هر يك از اعضاي كنگره و از كساني كه الآن پاي تلويزيون هستند مي‌خواهم كه آن فيلمهاي حمله شيميايي را نگاه كنيد و بعد از خودتان سؤال كنيد ما در چه نوعي جهان هستيم كه اگر آمريكا ببيند يك ديكتاتور قانون جهاني را گستاخانه زير پا مي‌گذارد و بعد صورتمان را به جهت ديگري برگردانيم و آن را ناديده بگيريم. روزولت گفت تصميم ما براي دور نگاه داشتن خودمان از جنگها نمي‌تواند مانع دلسوزي ما در رابطه با ارزشهايي باشد كه ما آنها را گرامي مي‌داريم، ايده آلها و آرمانهاي ما و اصول ما و همينطور امنيت ملي ما و هم‌چنين قدرت رهبري ما در جهان در گرو مسائل سوريه است. بايد مطمئن شويم كه ديگر هرگز از بدترين سلاحها استفاده نشود. اين درست است كه آمريكا مأمور پليس دنيا نيست، چيزهاي وحشتناكي در سراسر جهان اتفاق مي‌افتد و به‌طور واقعي به‌عهده ما نيست كه به همه امور رسيدگي بكنيم ولي ما مي‌توانيم با حداقل اقدام، مانع مسموم شدن كودكان توسط حمله شيميايي بشويم. من معتقد هستم كه ما بايد دست به‌عمل بزنيم اين چيزي است كه آمريكا را متفاوت و استثنايي مي‌كند ما همراه با تواضع ولي اراده آهنين نبايد اين مسأله را فراموش بكنيم. متشكرم.
[كليپ [0400_cnn_واشينگتن_سخنراني اوباما در مورد سوريه _920620]