۱۳۹۲ مهر ۸, دوشنبه

رويتر: تحريم‌ها لغو نخواهد شد كنگره آمريكا حامي اسرائيل است (خبر ويژه)



روزنامه کيهان (رژيم) 7/7/92 

اغلب اعضاي كنگره آمريكا به‌شدت حامي اسراييل هستند و قصد ندارند با كاهش تحريمها فرصتي به ايران بدهند. بنابراين در عمل چنين اتفاقي رخ نخواهد داد.

خبرگزاري رويتر ضمن انتشار اين تحليل نوشت: بيشتر اعضاي كنگره به فريبكاري حسن روحاني بدگمانند. جان مك كين، ليندسي گراهام و كلي آيوت سناتورهاي جمهوريخواه در بيانيه‌يي اعلام كردند ما بايد در زمينه‌اين ابتكارعمل ديپلوماتيك كنوني با چشماني باز پيش برويم و نبايد به ايران اجازه بدهيم تا از مذاكرات به‌عنوان وسيله‌اي براي تأخير و فريبكاري استفاده كند. بسياري از قانونگذاران آمريكايي به‌شدت حامي اسراييل هستند و مي‌گويند ايران در تلاش براي دست‌يابي به توانايي تسليحات هسته‌يي است.

«آرون ديويد ميلر» مقام ارشد سابق وزارت‌خارجه آمريكا و عضو مركز «وودرو ويلسون» در واشنگتن گفت: كنگره قصد ندارد فرصتي به ايران بدهد و تا زماني كه اعضاي كنگره شاهد اقدام قابل توجهي از جانب ايرانيان نباشد، چنين كاري نخواهند كرد.

«جان آلترمان» در مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي در واشنگتن گفت، ايرانيان براي مذاكره با دولت اوباما بايد متقاعد شده باشند كه دولت وي مي‌تواند آن‌چه را كه مي‌خواهد از كنگره بگيرد اما ادرويس نماينده جمهوريخواه و رئيس كميته امور خارجه مجلس نمايندگان آمريكا گفت: ما مي‌توانيم از طريق تحريمهاي فلج‌كننده به اعمال فشار بيشتر بر اين رژيم ادامه دهيم و توانايي آن را براي پيگيري دست‌يابي به تسليحات هسته‌يي هدف قرار دهيم. آمريكا بايد با تحريمهاي فلج‌كننده‌ييران را تحت فشار بگذارد.

سناتور «چارلز شومر» و «روبرت مندنز»، رئيس كميته روابط خارجي سناي آمريكا نيز با ملحق شدن به قانونگذاران جمهوريخواه از اوباما خواستند تا موضعي جدي و سخت در مورد ايران اتخاذ كند.

مندنز كه تحت تأثير سخنراني روحاني قرار نگرفته بود، گفت: در عين حالي كه من از اظهارات رئيس‌جمهوري روحاني مبني بر اين‌كه ايران به‌دنبال يك روند صلح‌آميز و ديپلوماتيك است، ‌استقبال مي‌كنم اما از لحن به‌شدت خصمانه‌اي كه در اظهارات وي بود، نااميد شدم .

در همين حال به گزارش صداي آمريكا تعدادي از اعضاي كنگره پس از شنيدن سخنراني رئيس‌جمهور ايران در مجمع عمومي ضمن صدور بيانيه‌هايي خطاب به اوباما از وي خواستند با چشم باز با ابتكارهاي ديپلوماتيك روبه‌رو شود.

يادآور مي‌شود لابي صهيونيستي ايپك كاملاً بر فعاليت‌ مجلس نمايندگان و سناي آمريكا اشراف دارد و به همين دليل با وجود اختلاف‌نظر دو طيف دموكرات و جمهوريخواه در مسائل ديگر، در موضوع فشار و تشديد تحريمها عليه ايران اجماع كامل وجود دارد كه طي چند ماه گذشته به واسطه تصويب تحريمهايي با اكثريت قاطع آرا نمود پيدا كرده است.