۱۳۹۲ شهریور ۱۳, چهارشنبه


گزيده مطالب روزنامه لوموند مورخ 5/9/2013

(انتشار عصر چهارشنبه 4/9/2013)



 لوموند (ص 3) تاريخ : 5/9/2013 نويسنده : بنژامن بارت Benjamin Barthe

تيتر : دولت عراق براي روشن ساختن حقيقت درباره کشتار درکمپ اشرف زير فشار قرار گرفته است


«سه روز پس از کشتاري که روز اول سپتامبر در يک کمپ تبعيديان ايراني در نزديکي بغداد بيش از پنجاه کشته برجاي گذارده، فشار بر شانه هاي نوري المالکي، نخست وزير عراق، که به ارائه توضيح درباره شرايط منتهي به اين حمام خون فرا خوانده شده، افزايش مي يابد. روز سه شنبه 3 سپتامبر، گيورگي بوستين، نماينده ويژه سازمان ملل در عراق که از ديداري از اين کمپ موسوم به اشرف و واقع در 80 کيلومتري شمال شرق پايتخت، باز مي گشت، از دولت بغداد خواستار يک «تحقيق» «بي طرفانه»، «شفاف» و «بلادرنگ» شد.

سازمان مجاهدين خلق ايران (OMPI)، تشکلي از مخالفان رژيم ايران که از سال 1986 در اشرف حضور دارد، حکومت شيعه عراق را متهم مي کند که اين حمله را به دستور تهران، متحد اصلي خود در منطقه، طراحي و اجرا کرده است. افشين علوي، سخنگوي شوراي ملي مقاومت ايران که او.ام.پ.اي تشکل اصلي آن است، در پاريس تأکيد مي کند : «با نزديک شدن اقدام نظامي محتمل آمريکا عليه سوريه، وحشت رژيم ايران را فرا گرفته است. زيرا رژيم که در جبهه منطقه اي خود را تضعيف شده مي يابد، حذف مجاهدين» که همچنان اگر نه يک تهديد، بلکه يک نيروي مزاحم در کنار مرز آن تلقي مي شوند، را «ضرورتي فوريت دار مي داند». او.ام.پ.اي که از مبارزه مسلحانه عليه ايران دست کشيده است، تا سال هاي  2009 و 2012 به ترتيب در ليست سازمان هاي تروريستي اتحاديه اروپا و ايالات متحده قرار داشته است.

 

سازمان ملل 52 جسد را شمارش کرده است

دولت عراق بدون آنکه توضيح دقيقي درباره شرايط و چگونگي اين واقعه بدهد، اتهامات مزبور را رد مي کند. مسئولان اين دولت ضمن تکذيب ورود سربازان خود به کمپ، گاه از درگيري بين جناح هاي مختلف او.ام.پ.اي صحبت کرده گاه از انفجار يک بشکه نفت و بعضا از پاسخ به حمله تبعيديان به يک پست کنترل ارتش عراق سخن گفته اند. بغداد مي گويد سه تن از اعضاء نيروهاي امنيتي آن در اين خشونت ها کشته شده اند که اين را پزشکي در يک بيمارستان نزديک به محل که مورد پرسش خبرگزاري فرانسه قرار گرفته، تأييد کرده است.

با اين حال، عناصر جمع آوري شده در محل توسط هيئت سازمان ملل که 52 جسد را شمارش کرده، به تز يک قتل عام از پيش طرحريزي شده نزديک مي شود. در اطلاعيه ملل متحد تأکيد شده : «تمام کشته شدگان به نظر مي رسيد آثار جراحت ناشي از شليک گلوله بر تن داشته که اکثرا در ناحيه سر و بخش بالاي بدن بوده و دست هاي چندين تن از آنان از پشت بسته شده بوده است». توصيفاتي که با عکس هاي انتشار يافته از سوي او.ام.پ.اي تطابق دارد، زيرا در آنها مرداني مشاهده مي شوند که با دست هاي بسته در حوضچه هاي خون غرق شده و يک زن نيز از ناحيه پيشاني مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

دفتر المالکي يکشنبه شب بدون آنکه درباره شرايط روي دادن اين فاجعه توضيحي بدهد، اعلام کرد يک کميسيون تحقيق تشکيل داده است. اما نهادهاي رسمي ايران بيش تر در اين باره داد سخن داده اند. خبرگزاري مهر وابسته به وزارت اطلاعات ايران روز اول سپتامبر اظهارات وزير اطلاعات را نقل کرد که گفته است «احتمال دارد که (...) دولت عراق ناگزير از روياروئي با کساني که در پايگاه اشرف زندگي مي کردند، شده باشد».  سپاه پاسداران، نيروي زبده رژيم ايران، در اطلاعيه اي با لحن پيروزمندانه از اين «عمل انقلابي» که در جريان آن «فرزندان شجاع شهداي مجاهد عراقي انتقام تاريخي خود را از سازمان مجاهدين گرفته اند»، ابراز شادماني کرده است.

به گفته او.ام.پ.اي، هفت تن ديگر از ساکنان کمپ که حدود صد نفر بوده اند، ناپديد شده اند. چهل مجاهد باقي مانده در اشرف نگران يک حمله جديد نيروهاي امنيتي عراق به رغم حضور چند نفري از ناظران سازمان ملل در محل، هستند.

پيش از اين نيز کمپ مزبور در سال هاي 2009 و 2011 با آنکه دولت عراق براي حفاظت از آن، که تا سال 2009 برعهده ايالات متحده بود، متعهد شده بود، هدف چند حمله قرار گرفته است. در سال 2012 تقريبا تمامي ساکنان آن به يک پايگاه قديمي آمريکائي موسوم به کمپ ليبرتي در نزديکي بغداد منتقل شدند که در آنجا در انتظار صدور مفروض اجازه مهاجرت به ايالات متحده يا اتحاديه اروپا بسر مي برند. صد تن مجاهدي که در اشرف باقي مانده بودند، قرار بود  به فروش تأسيسات کمپ اقدام کنند.»

بنژامن بارت