۱۳۹۵ شهریور ۱۲, جمعه

فرمان خميني دژخيم : اگر کم کارى شود، خود همان گونه که در چند مورد اقدام کرده ‏ام مستقیماً اقدام مى ‏نمایم.

Javdanehha        جاودانه ها



در روز 27 دی سال 1367 امام در نامه ای به شورای عالی قضایی تذکراتى را به اعضاى آن شورا گوشزد کردند و از آنان خواستند که در رسیدگی به امور قضایی سرعت عمل نشان دهند. متن نامه حضرت امام در زیر آمده است: 

بسمه تعالى‏

شورای عالى قضایى جمهورى اسلامى ایران‏

مسائلى را گوشزد مى‏ کنم:

1- شما که مسئولیت قضایى دارید و بالاترین مرجع قضایى در کشورِ پنجاه میلیونى مى‏ باشید نباید به کار دیگرى در وقت ادارى اشتغال داشته باشید. آیا بهتر نیست که براى سر و سامان دادن به امور قضایى در غیر وقت ادارى هم به کار قضایى بپردازید.

2- تقسیم کار قضایى موجب مى‏ شود تا بدانیم با چه کسى روبه هستیم. و ظاهراً این امر ضرورى است؛ و حفظ قانون هم در این صورت امکان دارد.

3- این جانب تحمل تعطیل حکم خدا را ندارم. اگر کم کارى شود، خود همان گونه که در چند مورد اقدام کرده ‏ام مستقیماً اقدام مى ‏نمایم.

من به شما علاقه دارم، اما در مقابل تکلیف شرعى نمى‏ توانم بى‏ تفاوت باشم.

و السلام.

27/ 10/ 67

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏
 (صحیفه امام، ج‏21، ص: 242)


1367/11/09

تقدیر و دلجویی از رئیس قوه قضاییه و اعضای شورایعالی قضایی

عنوان:
تقدیر و دلجویی از رئیس قوه قضاییه و اعضای شورایعالی قضایی
تاریخ:
۱۳۶۷/۱۱/۰۹
محل:
تهران، جماران
موضوع:
تقدیر و دلجویی از رئیس قوه قضاییه و اعضای شورایعالی قضایی
مناسبت:
موسوی اردبیلی، سیدعبدالکریم (رئیس دیوانعالی کشور)
بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، ریاست قوۀ قضاییه ـ دامت افاضاته
با سلام و دعا برای شما و تمامی دست اندرکاران قوۀ قضاییه وامید موفقیت برای همه، شنیده می‌شود که مسائل و نصایح پدرانۀ پدر پیرتان موجب رنجش بعضی از دست‌اندرکاران قضای کشور شده است؛[۱]و آنان که با فرهنگ حوزه سر و کار نداشته‌اند گمان برده‌اند تلخی و شیرینی اینگونه بحثها و گوشزدها موجب شده است که علاقۀ من به شما و سایر عزیزان شورایعالی قضایی و دست اندرکاران دستگاه قضا کم شده است. اینگونه نیست. من شما را مردی صالح ومتدین و از یاران خوب خود و انقلاب می‌دانم. و از شما و سایر اعضای شورایعالی قضایی، که مورد علاقۀ من هستید، می‌خواهم تا هرچه بیشتر و بهتر و دقیق‌تر به امور قضایی رسیدگی نمایید؛ و کمی‌ها و کجی‌ها را با جدیت برطرف نمایید. انقلاب اسلامی ما انقلاب خود شماهاست. من هم مانند شما در خدمت انقلاب هستم. در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اشکال‌ها راه را برای سعادت جامعه باز کنند.
خداوند به جنابعالی و حجج اسلام، آقایان دادستان کل کشور، موسوی خوئینیها، اعضای شورایعالی قضایی، مقتدایی و بجنوردی، و همچنین آقای مرعشی، که باموافقت اینجانب در جای دیگری تصمیم دارند خدمت کنند، اجر و ثواب عنایت فرماید؛ و به همه نیرویی عطا فرماید که هرچه زودتر اشکالات بسیار قوۀ قضاییه را برطرف نمایند. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌ و برکاته.
روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی
۱ـ اشاره به نامۀ امام خمینی خطاب به اعضای شورایعالی قضایی، به تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۶۷؛ مندرج در همین مجموعه.