۱۳۹۴ دی ۱۱, جمعه

سال ۲۰۱۵ : سال حملات تروريستي؟

Javdanehha  جاودانه ها 01.01.2016

سايت بي بي سي (فارسي) 
« مردم كاتماندو، پايتخت نپال، به ياد كشته‌شدگان حملات پاريس شمع روشن مي‌كنند امسال حملات تروريستي در صدر خبرها بودند و در اين ميان حمله به مجله شارلي ابدو و سپس به مراكز تفريحي پاريس، سقوط هواپيماي مسافربري روسيه در صحراي سينا، و كشتار مردم در سواحل تونس بيشتر از بقيه جلب توجه كرده‌اند .
از طرف ديگر جنايات مشابهي در نيجريه، افغانستان و پاكستان صروصداي كمتري در رسانه‌ها برانگيخت. قصد دارم در اين‌جا هم اتفاقات خبرساز سال را مرور كنم و هم در كنارش روي وقايعي انگشت بگذارم كه كمتر گزارش شده‌اند .
فرانسه -فرانسه شروع خوبي در سال جديد نداشت . در ماه ژانويه، يك سري حمله در پاريس و حومه‌ منجر به كشته شدن ۲۶ نفر، از جمله سه مهاجم، و مجروح شدن ۲۲ نفر ديگر شد . اين حملات مرگبار روز چهارشنبه هفتم ژانويه با كشتار در دفتر مجله فكاهي شارلي ابدو شروع و دو روز بعد با عمليات گسترده پليس و محاصره دو محل پايان يافت . ولي تعداد كشته‌شدگان در مقايسه با حملات ماه نوامبر ناچيز بود . بنابر گزارش‌ها، روز جمعه سيزدهم نوامبر نگهبان‌هاي مستقر در ورودي ورزشگاه ملي فرانسه در جريان يك بازرسي بدني ساده مردي را پيدا كردند كه كمربند انتحاري به تن داشت . در گزارش‌ها آمده كه آن مرد بعد از دور شدن از نگهبانها ضامن كمربند را كشيد و خود و يك رهگذر ديگر را كشت . اين استاديوم كه در حاشيه شمالي پاريس واقع شده و آن روز ميزبان بازي دوستانه فوتبال بين تيم‌هاي فرانسه و آلمان بود، در مجموع شاهد انفجار سه بمب بود . اين بمبها بخشي از يك سري حمله در گوشه و كنار پايتخت فرانسه بودند كه به مرگ ۱۳۰ نفر و مجروح شدن صدها نفر ديگر انجاميد .
نيجريه - شايد اسم داعش بيشتر در خبرها بيايد، ولي به نظر مي‌رسد كه پيكارجويان اسلامگراي گروه بوكو حرام در نيجريه افراد بيشتري را در سال جاري كشته باشند . اين گروه در ماه ژانويه به شهر باگا در شمال‌ شرقي نيجريه حمله كرد. دولت اين كشور مي‌گويد كه تنها ۱۵۰ نفر در اين حمله كشته شدند ولي محلي‌ها مي‌گويند كه تعداد كشته‌ها به 2000 نفر مي‌رسد.  حمله افراد مسلح به شهرهاي مختلف در شمال كشور و بمب‌گذاري در اين نواحي طي ماه‌هاي ژوئن، ژوئيه و اوت باعث مرگ صدها نفر ديگر شد . خيلي‌ها اين گروه را مسئول حمله‌هاي اخير به دو كشور همسايه يعني چاد و كامرون مي‌دانند .
پاكستان - در پاكستان حمله‌ها متوجه مساجد شيعيان بود. در ماه ژانويه، حداقل ۴۰ نفر در جريان بمب‌گذاري در مسجدي در استان سند در جنوب كشور كشته شدند . پيكارجويان سني كه با طالبان پاكستان ارتباط دارند مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته‌اند . حمله‌هاي مشابهي هم در ماه‌هاي فوريه و اكتبر صورت گرفت و در ماه مارس به كليساهاي شهر لاهور حمله شد . و در ماه مه، افراد مسلح با حمله به اتوبوس حامل شيعيان اسماعيلي در كراچي ۴۵ نفر را كشتند .
افغانستان -شهر جلال‌آباد، در شرق افغانستان، شاهد يك حمله انتحاري در ماه آوريل بود كه به كشته شدن ۳۳ نفر و مجروح شدن ۱۰۰ نفر ديگر منجر شد . هدف اين حمله شعبه بانكي بود كه كارمندان دولت و پرسنل نظامي براي دريافت حقوق صف كشيده بودند . در ماه مه هم چند حمله انتحاري در اطراف كابل رخ داد .
تونس -شخصي به نام سيف‌الدين الرزقي با حمله به تفرجگاهي در شمال سوسه ۳۸ نفر از گردشگران را كشت .  به گفته شاهدان، اين دانشجوي مسلح حوالي ظهر جمعه ۲۶ ژوئن با قايق تندرو به ساحل آمد، كلاشنيكف خود را از يك سايبان بيرون كشيد و با حركت در امتداد ساحل گردشگراني را كه بيرون يك هتل لوكس حمام آفتاب گرفته بودند به گلوله بست . در ابتداي سال هم ۲۲ نفر، از جمله ۱۷ گردشگر خارجي، در حمله به موزه باردو در پايتخت تونس كشته شدند ....
تركيه -دو حمله انتحاري به تجمع مخالفان جنگ در آنكارا باعث كشته شدن بيش از ۱۰۰ نفر در ماه اكتبر شد، رقمي كه در تركيه بي‌سابقه بوده . به گفته روانشناسي كه به بازماندگان اين حمله مشاوره مي‌داد، بيش از ۱ ٫ ۰۰۰ تكه بدن انسان وجود داشت كه بايد شناسايي مي‌شد . هزاران نفري كه بيرون ايستگاه قطار آنكارا تجمع كرده بودند شاهد اين حملات دوگانه بودند . پيش از آن هم ۳۰ نفر از فعالان سياسي كه براي بحث بر سر بازسازي كوباني در شهر سوروچ جمع شده بودند در يك بمب‌گذاري كشته شدند . به گفته مقامات تركيه مسئوليت هر دو حمله برعهده داعش است .
مصر -در ماه اكتبر، يك هواپيماي ايرباس كه تازه فرودگاه شرم‌الشيخ را به مقصد سن‌ پترزبورگ ترك كرده بود، ناگهان سقوط كرد و در صحراي سينا به زمين خورد . به نظر مي‌رسد كه اين هواپيما به‌خاطر انفجار بمب سقوط كرده باشد. يكي از شاخه‌هاي داعش كه در صحراي سينا فعال است مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته. در مجموع ۲۲۴ نفر كه تقريبا همگي گردشگران روس بودند جان خود را از دست دادند . كارشناسان مصري مي‌گويند كه هنوز مدركي كه نشان دهد اين هواپيما در پي يك حمله تروريستي سقوط كرده پيدا نكرده‌اند. ولي روسيه و كشورهاي غربي نظر ديگري دارند .
لبنان -يك روز پيش از حمله ماه نوامبر پاريس و در پي دو حمله انتحاري به محله‌اي مسكوني در بيروت ۳۷ نفر كشته و ۱۸۱ نفر مجروح شدند . دو بمب‌گذار خود را در يكي از خيابان‌هاي شلوغ محله ضاحيه در جنوب بيروت منفجر كردند. اين محله يكي از مراكز مهم حزب‌الله لبنان قلمداد مي‌شود . داعش مسئوليت اين حمله را هم برعهده گرفت. اين مرگبارترين انفجار در بيروت در ۲۵ سالي است كه از پايان جنگ داخلي لبنان مي‌گذرد .
ايالات متحده آمريكا -حمله افراد مسلح در روز دوم دسامبر به يك تالار كنفرانس به مرگ ۱۴ نفر در سن برناردينو ايالت كاليفرنيا منجر شد . در جريان اين حمله، دو مظنون كاملاً مسلح به نام‌هاي رضوان فاروق و تشفين مالك در درگيري با پليس كشته شدند . پليس فدرال آمريكا اعلام كرد كه با اين تيراندازي به‌عنوان يك اقدام تروريستي برخورد مي‌كند . به گفته آشنايان آقاي فاروق، او داشت "روياي آمريكايي را مي‌زيست" و از " لزومات يك زندگي خوش" برخوردار بود. اين زن و شوهر يك دختر شش ماهه داشتند .
سالي استثنايي؟ -مواردي كه در بالا آمد بزرگترين حمله‌هاي امسال در گوشه و كنار دنيا بودند اما تعداد كل حمله‌ها خيلي بيشتر از اينها بوده . براي مثال، حمله ماه مارس بمب‌گذاران انتحاري به دو مسجد در صنعا، پايتخت يمن، باعث كشته شدن حداقل ۱۲۶ نفر و مجروح شدن خيلي‌هاي ديگر شد . تعداد حملات اين‌چنيني به‌اندازه‌اي است كه نمي‌توان همه آنها را در اين مقاله گنجاند، ولي آيا سال ۲۰۱۵ واقعا از نظر خشونت يك سال استثنايي بوده؟ جمع‌آوري اطلاعات دقيق آماري مشكل است چون دسترسي به ارقام قابل اعتماد كشته‌ها و مجروحان در بعضي از نقاط دنيا كار سختي است . از نظر تعداد حمله‌ ، و آمار در دسترس، سال ۲۰۱۵ شايد از سال ۲۰۱۴ هم بدتر از كار در بيايد، آن هم وقتي كه سال ۲۰۱۴ ، بنابر آمار منتشره، نسبت به سال قبلش ۸۰ درصد بيشتر تلفات داشت و مرگبارترين سال از سال ۲۰۰۱ بود ».