۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه

خالي بنديهاي ابلهانه و صد من يك غاز شيخ فريدون به خامنه اي در مورد نتيجه مذاكرات ژنو و اطلاعيه كاخ سفيد

 
اطلاعيه مطبوعاتي كاخ سفيد پيرامون توافق موقت اتمي با ايران
23نوامبر 2013
 

 فاكت شيت: گام اول در دريافتها و توافق در ارتباط با برنامه اتمي جمهوري اسلامي
گروه پنج به‌علاوه يك (آمريكا، انگلستان، آلمان، فرانسه، روسيه و چين و تسهيل شده توسط اتحاديه اروپا) در مذاكراتي جدي و مادي با ايران درگير بوده است با اين هدف كه به يك راه‌حل ديپلوماتيك  قابل تأييد برسند كه نخواهد گذاشت ايران به سلاح اتمي دست پيدا كند...
 
امروز پنج به‌علاوه يك و ايران به يك مجموعه‌ي اوليه از دريافتها و توافقها رسيدند كه بر مبناي آن؛ پيشرفت در برنامه اتمي ايران متوقف شده و در جنبه‌هاي كليدي در اين برنامه، به عقب برگردانده [و كاهش داده] مي‌شود.
اينها اولين محدوديتهاي معني‌دار هستند كه ايران پيرامون برنامه اتمي‌اش طي يك دهه، پذيرفته است.
اين گام 6ماهه‌ي اوليه، محدوديتهاي معني‌داري پيرامون برنامه اتمي ايران را شامل مي‌شود و پرداختن به فوري‌ترين نگرانيهاي ما از جمله؛ تواناييهاي غني‌سازي، ذخاير اورانيوم غني‌شده موجود، ميزان توانايي‌هاي سانتريفيوژهايش و توان توليد پلوتونيوم مناسب تسليحاتي با استفاده از راكتور اراك، شروع مي‌شوند.
امتيازاتي كه ايران به‌عنوان بخشي از اين اولين گام، متعهد شده است هم‌چنين براي ما افزايش شفافيت و مانيتورينگ سرزده‌ي برنامه اتمي آن را فراهم مي‌كند...
كاهش تحريمها طوري تنظيم شده كه عمده‌ي چشمگير برنامه تحريمها از جمله تحريمهاي كليدي نفتي، بانكي و مالي بقوت خود باقي مي‌مانند...
اگر ايران به تعهداتش عمل نكند ما اين كاهش تحريمها را ملغي كرده و تحريمهاي افزوده‌يي عليه ايران اعمال مي‌كنيم...
اين مجموعه از دريافتها و توافقها هم‌چنين عبارتند از اينكه؛ ايران  تمامي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل كه مدتها آنها را غيرقانوني مي‌دانسته، علاوه بر مسائل گذشته و حال، راجع به برنامه اتمي ايران كه توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شناسايي شده‌اند را اذعان كرده و به‌رسميت مي‌شناسد...
ايران به‌عنوان بخشي از يك راه‌حل كامل، هم‌چنين بايد از التزاماتش به ان.پي.تي [پيمان منع تكثير]   و به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي،   متابعت كامل نمايد.
در ارتباط با يك راه‌حل جامع، در هيچ چيز،   توافقي نيست مگر اين‌كه در مورد همه چيز توافق باشد ...
توقف پيشرفت برنامه ايران و عقب راندن عناصر اصلي
ايران به توقف غني‌سازي بيش از 5درصد، متعهد شده است:
- تمامي غني‌سازي بالاتر از 5درصد را متوقف مي‌كند و ارتباطات لازم [فعاليتهاي مربوطه]   براي غني‌سازي بالاتر از 5درصد را از بين مي‌برد .
ايران به خنثي ساختن ذخاير اورانيوم نزديك به 20درصد متعهد شده است:
-  تا قبل از پايان فاز اول؛ تمامي ذخاير نزديك به 20درصدي خود را به زير 5درصد رقيق كرده يا به شكلي كه براي غني‌سازي بيشتر مناسب نباشد، تبديل مي‌كند
ايران به توقف پيشرفت در توانايي غني‌سازي‌اش متعهد شده است:
- هيچ سانتريفيوژ افزوده‌يي از هر نوع نصب نمي‌كند
- هيچ سانتريفيوژ نسل بعدي [پيشرفته] براي غني‌سازي اورانيوم را نصب نكند و استفاده هم نمي‌كند
- حدود نيمي از سانتريفيوژهاي منصوب در نطنز و سه چهارم سانتريفيوژهاي منصوب در فردو را از كار بيندازد به‌طوري‌كه نتوانند اورانيوم را غني‌سازي كنند
- توليد سانتريفيوژ را به تعدادي كه براي جايگزيني دستگاههاي آسيب ديده به‌كار روند محدود كند بطوري كه ايران نتواند از اين 6ماه براي ذخيره  اورانيوم استفاده كند
سايتهاي غني‌سازي افزوده‌يي را احداث نمي‌كند.
- ذخاير اورانيوم غني‌شده سبك ۳.۵ درصدي خود را اضافه نمي‌كند بطوري كه ميزان آن در پايان دوره شش ماهه، بيشتر از آن‌چه در ابتداي اين فاز بوده نخواهد بود و هرگونه اورانيوم غني‌شده‌ي جديد ۳.۵درصدي، به‌صورت اكسيد تبديل مي‌شود.
ايران متعهد شده است كه هيچ پيشرفتي در فعاليتهايش در راكتور اراك نداشته باشد و پيشرفت در مسير توليد پلوتونيوم را متوقف كند :
- راكتور اراك را راه‌اندازي و فعال  نمي‌كند
- راكتور اراك را سوخت گذاري نمي‌كند
- توليد سوخت براي راكتور اراك را متوقف مي‌كند
- هيچ آزمايش اضافه‌يي روي سوخت راكتور اراك انجام نمي‌دهد
- هيچ جزئي افزوده بر راكتور اراك نصب نمي‌شود
- هيچ سوخت يا آب سنگيني به سايت اين راكتور منتقل نمي‌كند
- هيچ تأسيساتي براي بازپردازش احداث نمي‌كند. بدون اين بازپردازش، ايران نمي‌تواند پلوتونيوم را از سوخت استفاده شده جدا كند
شفافيت بي‌سابقه و مانيتورينگ سرزده از برنامه اتمي ايران
ايران متعهد شده است:
در نطنز و فردو دسترسي روزانه به بازرسان آژانس بين‌المللي بدهد. اين دسترسي روزانه، بازرسان را قادر مي‌سازد كه فيلمهاي دوربينهاي ناظر را بررسي كنند تا مانيتورينگ كامل آن را مطمئن سازند. با اين دسترسي شفافيت بيشتري در كار غني‌سازي در اين سايتها  ايجاد مي‌شود و زمان كشف يا رديابي براي هرگونه عدم متابعت را كوتاهتر مي‌كند.
- فراهم كردن دسترسي براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تأسيسات مونتاژ سانتريفيوژ
- تأمين دسترسي به  آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در توليد تجهيزات موتور سانتريفيوژ و تأسيسات انبار كردن آن
- تأمين دسترسي براي آژانس در معادن اورانيوم و كارخانه [تراش و خرد كردن  سنگ]
- تأمين اطلاعات راجع به طراحي راكتور اراك  كه مدتهاست [آژانس] به‌دنبال آنها مي‌باشد. اينكار نگاهي عميقتر از اين راكتور فراهم مي‌كند كه قبلاً در دسترس نبوده است
- تآمين دفعات بيشتر  دسترسي براي بازرسان در راكتور اراك
- تأمين ديتا و اطلاعات  كليدي كه براي پروتكل الحاقي به  توافق ايمني آژانس با ايران و قوانين اصلاح شده ۳.۱ يا ( Code ۳.۱ ) خواسته شده است...
كاهش تحريمهاي محدود، موقت و قابل برگشت
ما به ازاي اين گامها، پنج به‌علاوه يك، كاهش تحريمهايي محدود، موقت و قابل برگشت را براي ايران در نظر مي‌گيرند در عين‌حال عمده تحريمهايمان را حفظ مي‌كنند از جمله ساختار  تحريمهاي نفتي، مالي و بانكي بقوت خود باقي مي‌مانند.
اگر ايران تعهداتش را برآورده نكند ما اين كاهش تحريمها را لغو مي‌كنيم.
پنج به‌علاوه يك به‌طور خاص متعهد شد كه:
- اگر ايران از تعهداتي كه مطابق اين توافق داده در حدي كه دستگاه سياسي آن اجازه مي‌دهد  متابعت كند؛ هيچ تحريم جديدي مرتبط با كار اتمي ايران تا اين شش ماه اعمال نمي‌شوند.
- برخي تحريمهاي مشخص روي طلا و فلزات قيمتي، بخش خودروسازي ايران و صادرات پتروشيمي ايران كه به‌طور بالقوه براي ايران حدود ۱.۵ميليارد دلار درآمد دارد را بحال تعليق در مي‌آورد
- براي تعداد مشخصي از خطوط هوايي ايران جواز چك [بازديد] و تعميرات در داخل ايران صادر مي‌كند
- خريداري نفت ايران را مجاز مي‌كند كه در سطحي كه به‌طور قابل توجهي كاهش داشته، باقي بماند، سطحي كه 60درصد كمتر از 2سال قبل است. در صورتي‌كه ايران به تعهداتش عمل كند؛ ميزان ۴.۲ميليارد دلار از فروش اين نفت اجازه داده مي‌شود كه به‌طور قسطي منتقل شود.
- اجازه داده مي‌شود كه 400ميليون دلار به‌صورت كمك پرداختهاي  دولتي كه از سرمايه‌هاي محدود شده ايران گرفته مي‌شود  به‌طور مستقيم به نهادهاي تعريف شده در كشورهاي ثالث براي پرداخت كمك هزينه دانشجويان ايراني واريز شود...
معاملات انسان‌دوستانه
تسهيل تبادلات انسان‌دوستانه كه هم اينك توسط قانون تبادلات انسان‌دوستانه آمريكا، به‌طور صريحي از تحريمهاي كنگره مستثني شده‌اند، لذا اين كانال به ايران اجازه دست‌يابي به هرمنبع جديد پولي را نمي‌دهد.
معاملات انسان‌دوستانه آنهايي هستند كه به خريد غذا، كالاهاي كشاورزي، دارو، تجهيزات پزشكي مربوط مي‌شوند، هم‌چنين معاملاتي را كه براي هزينه‌هاي پزشكي متحمل شده در خارج مي‌باشد را تسهيل مي‌كند.
ما اين كانال را به نفع مردم ايران ايجاد مي‌كنيم. 
چشم‌انداز  كاهش محدود (تحريمها)
درمجموع حدود 7ميليارد دلار كاهش (تحريم)، بخشي از هزينه‌هايي است كه ايران در خلال ادامه اولين فازي كه تحريمها به قوت خود باقيست، متحمل مي‌شود.
اكثريت سپرده ارز خارجي ايران كه 100ميليارد دلار است، غيرقابل دسترسي بوده يا با تحريمها محدود شده است.
در 6ماه آينده، فروش نفت خام ايران نمي‌تواند افزايش يابد . در مقايسه با آن‌چه ايران درمدت 6ماهه سال 2011 قبل از اين كه اين تحريمها به اجرا در آيد به‌دست آورد، تحريمهاي نفتي به تنهايي منجر به از دست دادن حدود 30ميليارد دلار ارز ايران ـ حدود 5ميليارددر ماه ـ خواهد شد.
درحالي كه ايران اجازه دسترسي به چهار و دو دهم ۴.۲ميليارد دلار از فروش نفت را خواهد داشت، تقريباً 15ميليارد دلار از منابع درآمد آن در خلال اين مدت به حسابهاي محدود شده خارج كشور خواهد رفت.
به‌طور خلاصه تحت شرايط اين توافق، ما انتظار داريم توازن پولي ايران در حسابهاي محدود شده خارج كشور به‌طور عملي افزايش يابد و نه كاهش.
حفظ فشارهاي اقتصادي بر روي ايران و حفظ ساختار تحريمهاي ما
درخلال فاز اول، ما به اعمال شديد تحريمهايمان عليه ايران ادامه مي‌دهيم، از جمله با اقدام عليه آنهايي كه به‌دنبال فرار يا سرپيچي از تحريمها مي‌باشند.
تحريمهاي موثر در فروش نفت ايران، به اعمال فشار بردولت ايران ادامه خواهند داد.
درهمكاري با شركاي بين‌المللي‌مان ما فروش نفت ايران را از  ۲.۵ ميليون (دو و  نيم ميليون) بشكه در روز دراوايل 2012 به يك ميليون بشكه در روز كاهش داده، مانع توانايي ايران براي فروش ۱.۵ (يك و نيم) ميليون بشكه در روز شديم.
اين يعني  از دست دادن 80ميليارد دلار از شروع سال 2012 مي‌باشد كه ايران هرگز نمي‌تواند جبران كند.
تحت اين اولين گام، تحريم نفتي توسط اتحاديه اروپا به قوت خود باقي مي‌ماند و ايران به فروش يك ميليون بشكه در روز ملزم مي‌شود كه منجر به ادامه از دست دادن فروشي به ارزش 4ميليارد دلار درماه مي‌شود.
تحريمهايي كه بر صادرات محصولات پتروشيمي ايران تأثير دارند كه منجر به از دست دادن ميلياردها دلار ارز مي‌شود، به قوت خود باقيست.
ـ اكثريت سپرده‌ي حدود 100ميليارد دلار ارز خارجي ايران، به‌خاطر تحريمهاي ما غيرقابل دسترس يا محدود شده، باقي مي‌ماند.
ـ ساير بخشهاي مهم نظام تحريمهاي ما دست نخورده باقي مي‌مانند از جمله:
ـ تحريم عليه بانك مركزي و حدوداً دو دوجين از ساير بانكهاي عمده و بخشهاي مالي.
ـ تحريمهاي ثانويه، مطابق قانون تحريمهاي جامع ايران، (CISADA)، هم‌چنان‌كه قانون حسابرسي و بي‌بهره نمودن، تجديد شده است و ساير قوانين بر روي بانكهايي كه با آمريكا تجارت دارند، اشخاص و موجوديتهاي ليست گذاري شده.
ـ تحريمها عليه كساني كه طيف گسترده‌اي از خدمات مالي را براي ايران تامين مي‌كنند مانند بسياري از انواع بيمه‌ها.
ـ محدوديت دست‌يابي به نظام مالي آمريكا.
تمامي تحريمهايي كه عليه 600 شخص و موجوديتهايي كه به‌خاطر حمايت از برنامه اتمي و موشكهاي بالستيك ايران هدف قرار گرفته‌اند، به قوت خود باقي مي‌ماند.
ـ تحريمها عليه تعدادي از بخشهاي اقتصاد ايران از جمله كشتيراني و كشتي‌سازي به قوت خود باقي مي‌ماند.
تحريمها عليه سرمايه گذاريهاي درازمدت و فراهم كردن خدمات فني براي بخش انرژي ايران به قوت خود باقي مي‌ماند.
- تحريمها روي برنامه نظامي ايران كماكان پابرجاست.
- محدوديتهاي وسيع آمريكا روي تجارت با ايران و محروم كردن ايران از دسترسي به‌عملاً تمام معاملات با بزرگترين اقتصاد جهان، كماكان پابرجاست.
- همه تحريمهاي شوراي امنيت سازمان ملل ‌متحد كماكان پابرجاست.
- تمام تحريمهاي هدفمند ما در رابطه با اين‌كه ايران كشور حامي تروريسم است، نقش بي‌ثبات‌كننده آن در درگيري سوريه و سابقه وحشتناك حقوق‌بشر آن، در بين ديگر نگرانيها، كماكان پابرجاست.
يك راه‌حل جامع
طي مرحله اوليه 6ماهه، كشورهاي 1+5 در رابطه با چارچوب يك راه‌حل جامع، مذاكره خواهند كرد.
تا اين‌جا، طرح كلي پارمترهاي عمومي اين راه‌حل جامع، گامهاي قاطعي را پيش‌بيني مي‌كند تا به جامعه بين‌المللي اين اطمينان را بدهد كه فعاليتهاي اتمي ايران منحصراً مسالمت‌آميز است.
در رابطه با اين راه‌حل جامع: در مورد يك راه‌حل فراگير تا وقتي بر سر همه موارد توافقي به‌دست نيايد، هيچ توافقي صورت نگرفته است.
طي 6ماه آينده، ما مشخص مي‌كنيم كه آيا يك راه‌حلي وجود دارد كه به ما اطمينان كافي بدهد كه اين برنامه ايران؛ مسالمت‌آميز است.
در صورتي‌كه ايران نتواند نگرانيهاي ما را برطرف نمايد، ما آماده افزايش تحريمها و فشار مي‌باشيم.
نتيجه‌گيري
به‌طور مختصر و مفيد، اين اولين گام، به نوبه خود، يك دستاورد بزرگ است
بدون اين توافق مرحله يي، ايران مي‌توانست هزاران سانتريفيوژ ديگر را به چرخش در آورد. ايران مي‌توانست نسل بعدي سانتريفيوژهايي كه زمان عبور از مرحله تعيين‌كننده [نقطه پوسته شكني و اتمي شدن]   را كاهش مي‌داد را نصب كرده و به چرخش در آورد.
مي‌توانست راكتور آب سنگين اراك را سوخت گذاري كرده و عملياتي كند.
مي‌توانست ذخاير اورانيوم 20 درصد غني شده خودش را فراتر از آستانه اورانيومي كه ارزش بمب شدن دارد را افزايش دهد. [ولي] طبق شروط گام اول توافق، ايران نمي‌تواند هيچ‌كدام از اين چيزها را انجام دهد.
علاوه بر اين، بدون اين سياست مرحله يي، ائتلاف تحريمهاي بين‌المللي، شروع به ضعيف شدن مي‌كرد، زيرا ايران استدلال مي‌كرد كه درباره يك راه‌حل ديپلوماتيك، جدي بوده و ما جدي نبوده‌ايم.
  ما قادر نخواهيم بود جهت اعمال تحريمهايمان، فعاليت قابل توجهي از جانب شركايمان داشته باشيم.
با اين گام نخست، ما برنامه ايران را متوقف كرده و شروع به عقب راندن آن كرديم و به ايران يك گزينه تند و تيز  مي‌دهيم كه؛   به تعهدات خودش عمل نمايد و با حسن نيت  براي يك توافق نهايي، مذاكره كند، يا ايكه  تمامي جامعه بين‌المللي با حتي فشار و انزواي بيشتر، واكنش نشان خواهند داد.
مردم آمريكا يك راه‌حل مسالمت‌آميز و پايدار را ترجيح مي‌دهند كه از دست‌يابي ايران به تسليحات اتمي جلوگيري نمايد و نظام منع تكثير اتمي جهاني را تقويت كند.
اين راه‌حل، پتانسيل دست‌يابي به آن را دارد. آمريكا از طريق ديپلوماسي قوي و اصولي براي صلح، امنيت و همكاري بيشتر بين كشورها، سهم خود را انجام خواهد داد.