۱۳۹۲ آبان ۲۱, سه‌شنبه

دو ماه ونيم پس از قتل عام در اشرف

قتل عام و اعدام جمعي در اشرف- شماره 89
دو ماه ونيم پس از قتل عام در اشرف
دولت عراق از بازگرداندن تي والها و تأمين حداقلهاي امنيتي و انساني در ليبرتي جلوگيري مي‌كند
به راه افتادن سيلاب، سرريز شدن فاضلاب و  ناممكن شدن رفت و آمد در بخشهايي از كمپ
 براثر ريزش باران

دو ماه و نيم پس از قتل عام و اعدام جمعي و آدم‌ربايي در اشرف توسط نيروهاي عراقي، نيروهاي تحت امر مالكي از تأمين حداقلهاي امنيتي در ليبرتي جلوگيري مي‌كنند. در حالي كه طرح مشترك يونامي و سفارت آمريكا در بغداد، به تاريخ 14شهريور (5سپتامبر) ، تأييد شده توسط دولت عراق، تصريح مي‌كند:
«دولت عراق امنيت و سلامت ساكنان كمپ ليبرتي را تضمين مي كند» و «تمام اقدامهاي ضروري براي جلوگيري از هر حمله موشكي يا ديگر تهديدهاي امنيتي به كمپ ليبرتي را انجام خواهد داد...دولت عراق با نصب تي وال ها موافقت مي كند به موجب  توصيه هاي امنيتي ملل متحد كيسه شن هاي اضافي براي حفاظت ساكنان كمپ ليبرتي را مجاز مي شمارد».
اما دولت عراق در عمل به جاي 17500تي وال كه حفاظ بنگالها بوده اند، تنها در ماه سپتامبر،  192تي وال، يعني حدود يك درصد آنها را، در ليبرتي نصب كرد و از آخر سپتامبر از ادامه ورود و نصب تي-وال ها جلوگيري مي‌كند. تي-والها تنها امكاني است كه مي تواند آسيب پذيري ساكنان در قبال تركش موشك باران و خمپاره باران را پايين بياورد.
همزمان دولت عراق در نظر دارد به دستور رژيم آخوندي دوربينهاي جاسوسي بيشتري را براي شناسايي نقاط تجمع ساكنان در ليبرتي نصب كند، تا در كشتار بعدي تلفات بيشتري بگيرد. در عين حال مي‌خواهد اين دوربينها را به عنوان تدابير امنيتي و براي حفاظت از ساكنان به آمريكا و سازمان ملل قالب كند.
از سوي ديگر به رغم هزاران ملاقات و مراجعه و نامه نگاري و تماس ساكنان و نمايندگان آنها در ليبرتي، واشينگتن، نيويورك و ژنو، دولت عراق از تأمين ساير حداقلهاي امنيتي و انساني در ليبرتي از جمله سازندگي و جاده سازي و زهكشي آب در يكسال و نيم گذشته جلوگيري كرده است. از همين رو با شروع بارندگي وضعيت ليبرتي بار ديگر به صورت بحراني در آمده است. عكسها ضميمه است.
جمع شدن آب و به راه افتادن سيلاب، راههاي خاكي ليبرتي را براي خودروها و نفرات پياده غير قابل عبوركرده است، چيزي كه به ويژه براي بيماران و مجروحان غير قابل تحمل است. تلاشهاي مكرر ساكنان از اوايل 2012 براي اينكه پيمانكاران عراقي با هزينه خود ساكنان جاده ها را اسفالت و سيستم زهكشي آب  را  تعمير و بازسازي كنند با مانع دولت عراق مواجه شده است. علاوه بر اين در شرايط سيلاب و بارندگي، منابع فاضلاب سرريز شده و باعث آلودگي شديد محيط و شيوع بيماريهاي عفوني مي شود.
بسياري از بنگالها به خاطر فرسودگي و اصابت تركش در موشك بارانهاي فوريه و ژوئن 2013، از آب باران پر و غيرقابل استفاده شده است. از مدتها پيش ساكنان چسبهاي سليكون و اقلام تأسيساتي براي آب بندي بنگالها خريداري كرده بودند اما نيروهاي تحت امر مالكي اجازه ورود آنها به كمپ را نداده اند. مراجعات مكرر ساكنان به يونامي و سفارت امريكا مشكل را حل نكرده است.
مارتين كوبلر با جعل و دروغگويي ليبرتي را تحت عنوان يك محل عبور موقت كه از حداقلهاي انساني برخوردار است به ساكنان قالب كرد و آنها را از اشرف به ليبرتي  منتقل كرد. اكنون بعد از گذشت 21 ماه و به رغم هزينه كردن 20ميليون دلار در اين كمپ از سوي ساكنان هنوز هم از استانداردهاي انساندوستانه فاصله زيادي دارد. ضمن اين كه مكان ترانزيت موقت (TTL) محل استقرار چند هفته يي يا ماكزيمم چند ماهه است و اين عنوان براي ليبرتي هيچ موضوعيتي ندارد.
مقاومت ايران با توجه به تعهدات مكتوب و مكرر دولت آمريكا و ملل متحد در قبال امنيت و سلامت ساكنان ليبرتي، خواهان مداخله فوري باراك اوباما و جان كري، رئيس جمهور و وزير خارجه آمريكا و   بانكي مون، دبيركل ملل متحد، براي تأمين حداقلهاي امنيتي و انساني در ليبرتي، تا زمان انتقال همه آنها به كشور ثالث است.
دبيرخانه شوراي ملي مقاومت ايران
20 آبان1392 (11 نوامبر 2013)