۱۳۹۲ مهر ۱۹, جمعه

كنفرانس درباره قتل عام و گروگانگيري دراشرف دركنگره آمريكا



تاریخ ایجاد در 19 مهر 1392

 


كنگره ايالات متحده آمريكا - كنفرانس درباره قتل عام و گروگانگيري دراشرف

تأكيد نمايندگان كنگره از هردو حزب شخصيتهاي سياسي و فرماندهان حفاظت اشرفبر تعهد و مسئوليت آمريكا در تأمين حفاظت ليبرتي و وادرا كردن حكومت عراق به آزادي گروگانها
واشينگتن -9 اكتبر2013(17مهر92)

قاضي تدپو رئيس زير كميته تروريزم، منع سلاحهاي كشتار جمعي و تجارت
نزديک به يک ماه پيش، در ساعات اوليه صبح شنبه  اول سپتامبر امسال، ساکنان بي دفاع اشرف مورد حمله قرار گرفتند. اين کمپ توسط افرادي که مرتکب تروريسم عليه ساکنان اشرف مي شدند مورد هجوم واقع و اشغال شد. شما و من ويدئوها را ديده ايم. من عکسهاي اين واقعه را ديده ام و مي توان بربريت و درنده خويي را در آن تصاوير مشاهده کرد. قربانيان تنها کشته نشدند بلکه با وحشيگري به قتل رسيدند. کسانيکه از اولين رگبارها جان سالم به در برده بودند مدتي بعد تيرخلاص خوردند. اين يک عمل تروريستي عامدانه عليه ساکنان بي دفاع و غيرمسلح بود.
سازمان مجاهدين خلق ايران مدتي پيش از حق دفاع از خود گذشت و سلاح هاي خود را خيلي وقت پيش تحويل داد و مهاجمين از اين امر باخبر بودند و به همين خاطر بي پروا مرتکب کشتار شدند. اين کاري است که آنها کردند. يک نسل کشي عامدانه عليه ساکنان اشرف. افراد مشخصي بودند که کشته نشدند، آن هم نه به اين خاطر که جانيان از کشتن آنها صرفنظر کردند بلکه ميخواستند آنها را گروگان بگيرند و وحشيانه از آنها بازجويي کنند، چيزي که در رابطه با 7 نفر از آن افراد بوقوع پيوست. بنابراين ساکنان بي دفاع بودند و بسيار تلخ است که تنها ابزاري که براي دفاع از خود داشتند کلاهخودهاي آبي بود، زيرا اثري از سازمان ملل در آنجا نبود که کمک کند و اطمينان حاصل کند که منطقه امن است.
روزي خواهد رسيد که عاملان اين عمل تروريستي به سزاي اعمال خود خواهند رسيد. آنها بايد به خاطر ارتکاب جنايت جنگي در يک محکمه بين المللي محاکمه شوند. بايد اينطور شود. نيروهاي امنيتي عراقي از نظر اخلاقي و حقوقي موظفند تا از اشرف حفاظت کنند. آنها کجا بودند؟ به گمان من آنها احتمالا مشغول صرف نهار با مقامات رژيم ايران بودند و در رابطه با وقايع کمپ اشرف صحبت ميکردند. در حاليکه قرار بود از اشرف نگهباني کنند. اين واقعه اي نبود که فقط چند دقيقه طول بکشد. بلکه مدت زيادي طول کشيد. مدت زيادي طول کشيد تا به همه 52 نفر برسند زيرا برخي از آنها سعي مي کردند خود را پنهان کنند و برخي سعي کردند از خود دفاع کنند و بعضي از آنها نيز به دنبال نقطه امني در کمپ اشرف بودند اما نقطه امني وجود نداشت. بنابراين مهاجمين ياغي همه درها را زدند و خانه به خانه بدنبال دوستان و خويشاوندان شما رفتند.
 
 


اين امر بايد وجدان جهان را تکان بدهد، زيرا ما در سال 2013 زندگي ميکنيم ولي در عين حال يک دسته تروريست مي توانند به راحتي و با وحشيگري تمام يک جمعيت را از بين ببرند. عاملان اين كار بايد به دست عدالت سپرده شوند، اما در عين حال همانطور که ما در رابطه با حملات گذشته نيز گفته ايم، نبايد اجازه داد که چنين وقايعي مجدداً اتفاق بيافتد. اما مي بينيم که جنايات و کشتار صورت ميگيرد چه در اشرف و چه در ليبرتي و ما بايد توجهات را به آن جلب کنيم. وحشتناک است. اما مجدداً تکرار ميشود. عاملان آن را به دست عدالت بسپاريد.
اين دوران، دوران حسابرسي است و چنين روندي ديگر از حد گذشته است. بنابراين، دنيا، عراق، آمريکا و سازمان ملل بايد برانگيختگي خود را در رابطه با آنچه كه اتفاق افتاده بروز دهند و بايد پاسخگو باشند.
کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل ساکنان اشرف را بعنوان پناهجو برسميت شناخته است. بگذاريد آنها موقعيت پناهندگي دريافت کنند. آمريکا هنوز به دولت عراق پول ميدهد. پولي که از آمريکا خارج ميشود. جالب است که در اين وضعيتي که دولت آمريکا تعطيل شده و از ميزان مخارج دولتي کاسته شده، ما همچنان به عراق پول ميفرستيم. به نظر من هيچ پولي نبايد به عراق داده شود مگر اينکه عراق در قبال اتفاقاتي که براي ساکنان اشرف افتاده پاسخگو باشد. بگذاريد روشن بگوييم که مالکي! تو ديگر پول از آمريکا دريافت نخواهي کرد مگر اينکه بگويي عاملان جنايت چه کساني بودند و سپس نشان دهي که ساکنان از امنيت برخوردار خواهند بود. آيا اين خواسته عجيبي است تا پول آمريکا را بگيري؟ خواسته چندان عجيبي نيست. بنابراين بگذاريد قاطع برخورد کنيم. من بهمراه 33 تن از ديگر اعضاي کنگره نامه اي به وزير امور خارجه کري نوشته ايم و به او گفته ايم که درخواست ما اين است که کمک هاي مالي به عراق قطع شود تا زمانيکه حسابرسي وجود داشته باشد و تا زمانيکه ساکنان در هر دو کمپ مورد حفاظت قرار گيرند.
من نامه اي را نيز به دبيرکل سازمان ملل بان کي مون نوشته ام و از او خواسته ام که هرآنچه در توان دارد انجام دهد تا سازمان ملل في الواقع از ساکنان حفاظت کند، يعني پناهندگان ايراني که در عراق کشته ميشوند. به نظر من دست رژيم ايران در دست دولت عراق است تا اشرفيان در ليبرتي را مورد اذيت و آزاد قرار دهند و بر اين باورم که هر دو طرف در آخرين حمله همدست بوده اند. اين نظر من است.
بنابراين بايد هويت عاملان حمله را برملا کرد. بايد مطمئن شد که ساکنان از حفاظت برخوردار خواهند شد، صداي بيگناهاني که کشته شده اند به گوش ميرسد که از دنيا ميخواهند که نحوه کشتار و قتل عام آنها را مشاهده کند. عدالت حکم ميکند که ما دست به کار شويم زيرا عدالت چيزي است که ما در اين کشور پيرو آن هستيم.

جودي چو از كميته قضايي كنگره آمريكا
با تشكر از اينكه مرا به اين جلسه مهم دعوت كرديد كه در زماني بسيار خطير برگزار مي شود. آنچه در ذهن من سنگيني مي كند، حوادث وحشتناك اول سپتامبر است. زماني كه چيزي كه غيرقابل تصور بود اتفاق افتاد، زماني كه نيروهاي عراقي 52  تن از اشرفيها را قتل عام كردند. سربازان عراقي دستان مخالفان را از پشت بسته و به سر آنها شليك كردند. شماري از شهدا زن بودند و مهاجمان ساختمانها را آتش زدند. اين خشم آور و انزجار آور و غير قابل تصور است. به همين خاطر ملل متحد و آمريكا اين حمله را محكوم كردند و من اين حمله را محكوم مي كنم.
در ماه سپتامبر من يك نامه به وزير كري نوشتم و به وي توصيه كردم كه از همه ابزاري كه در اختيار اوست  استفاده كند كه تضمين كند پناهندگان باقيمانده در كمپ اشرف و ليبرتي از امنيت قوي برخوردار شوند. من فراخوان به آزادي فوري آنها كه به گروگان گرفته شده اند مي دهم و من نوشتم كه ما تعهد سنگيني داريم كه امنيت، سلامت و حقوق اوليه اين پناهندگان را تضمين كنيم. ما بايد هرآنچه را كه مي توانيم انجام دهيم تا مطمئن شويم ساكنان كمپ ليبرتي امن هستند. به همين خاطر، من از قطعنامه 89  دركنگره حمايت كردم كه حملات مرگبار اوايل سال را محكوم مي كرد. من در بزرگداشت اين شهيدان به شما مي پيوندم و  براي تلاش براي تضمين امنيت ساكنان كمپ ليبرتي تجديد عهد مي كنم و اطمينان مي دهم كه تلاش كنم گروگانهايي كه در حال حاضر در بند هستند، آزاد شوند و امنيتشان تضمين شود. با تشكر از همة شما.


قاضي مايكل موكيزي وزير دادگستري پيشين آمريكا
خانمها و آقايان
در طول اين ساليان ما شاهد آن بوده ايم که گروهي از افراد که در سال 2003 داوطلبانه سلاح هاي خود را تحويل نيروهاي آمريکايي دادند، به عنوان افراد حفاظت شده تحت کنوانسيون چهارم ژنو در ژوئيه 2004 به رسميت شناخته شدند، آن هم به طور کتبي از طرف يک ژنرال ارشد ارتش آمريکا، موضوعي که در اکتبر 2005 توسط يک ژنرال مهم ديگر که فرماندهي نيروهاي چندمليتي در عراق را برعهده داشت مجدداً مورد تاکيد قرار گرفت.
با اين حال ما ساکت نشسته و شاهد آن بوده ايم که اين افراد به دست نيروهاي عراقي که مجهز به تسليحات و تجهيزاتي هستند که آمريکا در اختيار آنها گذاشته و به آنها آموزش داده هدف كشتار قرار مي گيرند. اين در حالي است که آمريکا سکوت اختيار کرده و هيچ اقدامي نميکند. در سال 2009 و 2011، مجموعا 47 نفر در حملاتي که فيلمهاي آنها موجود است کشته شدند.
اين حملات در لحظاتي صورت گرفتند که وزير دفاع آمريکا در عراق به سر ميبرد و به نوعي يک سيلي بين المللي بر صورت ايالات متحده به شمار مي رفتند.
دولت آمريکا از سازمان مجاهدين درخواست کرد که از اشرف به ليبرتي نقل مکان کند و 3000 نفر جابجا شدند و 100 نفر بر اساس توافقنامه يي در اشرف ماندند تا از اموال و تاسيسات ذيقيمتي که متعلق به ساکنان اشرف است حفاظت کنند. اين بهاي لغو نامگذاري تروريستي بود، نامگذاري که هيچگاه نبايد صورت ميگرفت و تنها دليل آن دلجويي بي جهت از رژيم ايران بود که موثرهم واقع نشد.
من به همراه رودي جولياني به پاريس رفتم و از خانم رجوي تقاضا کردم که در اين جابجايي همکاري کنند و به ايشان گفتيم که ميتواند به قولهاي دولت ايالات متحده اعتماد کند و ايشان هم همين کار را کرد. براي من حتي بازگويي اين ماجرا سخت است چون صدايم مي لرزد و وجدانم آزرده ميشود. به اين قولها وفا نشد. وقتي دولت آمريکا صحنه را ترک کرد، دولت عراق دائماً از حفاظت ساکنان شانه خالي کرد و مرتب به آنها حمله كرد. حملات موشکي عليه کمپ ليبرتي 10 کشته بر جاي گذاشته است.
دولت عراق مدعي است که اصلا نميداند چه کساني اين حملات را انجام داده اند. سپس در روز اول سپتامبر 52 تن از کساني که در اشرف باقي مانده بودند به قتل رسيدند، به بعضي از آنها در حالي که دستانشان از پشت بسته شده بود تير خلاص زدند. متأسفانه آن کارتهاي حفاظت ضدگلوله نبودند. آنها به اين شکل بودند: «فرد حفاظت شده» که توسط ايالات متحده به آنها داده شده بود.
حال خانمها و آقايان، اين وضعيت بدون همت و کوشش ما خودبخود تغيير نخواهد کرد. شما چنين صحنه هايي را مي بينيد و انسان خودبخود فکر مي کند که گويا  طبيعت بايد خودش عليه اين صحنه ها قيام کند! اما اينگونه نيست. اين وقايع ادامه خواهد يافت مگر اينکه همين جمع ما و دوستان ما و دولت آمريکا برخيزند و کاري انجام دهند. بنابراين تو را به خدا و به خاطر جان آنها برخيزيم و کاري کنيم. متشکرم.

استيو كوهن،عضو كميته قضائي كنگره آمريكا
 
خيلي مشكل است از بعد از ديدن اين فيلم صحبت كنم، ما به عنوان يك كشور، ايالات متحده، تضمين داده ايم كه از اشرفيها حفاظت كنيم. پس از حوادث وحشتناك اول سپتامبر، خيلي مشكل است به چشمان اين افراد نگاه كرد و در مورد آنچه آنجا رخ داد فكر كرد و اين كه متوجه شد تضمين هاي ما آنطور كه مي بايد عملي نشدند. ضروري است به نخست وزير عراق گفته شود و به او گفته خواهد شد كه با گروگانها بايد به شيوه انساني رفتار شود و آنها بلادرنگ آزاد شوند. او بايد عذرخواهي كند، هرچند او كار ديگري براي اين كه اين وضعيت را درست كند نمي تواند انجام دهد. ولي رفتار انساني با گروگانها و آزادي آنها حداقلي است كه بايد انجام بدهد. ما بايد به جان كري فراخوان بدهيم و اينكار را خواهيم كرد، به دوستم وزير كري، خواهيم گفتم كه به تعهدات ايالات متحده به ساكنان كه خودمان آنها را در سال 2004 به عنوان افراد حفاظت شده به رسميت شناختيم پايبند باشد؛ به عنوان پناهجويان آنطور كه ملل متحد آنها را به رسميت شناخته است. آنها بر اين اساس از حق و حقوقي برخوردار هستند. ايالات متحده و ملل متحد مي بايد به ارزشها وتعهدات ما پايبند بمانند. خيلي مشكل است به آنچه كه اتفاق افتاد نگاه كنيم. ما بايد مطمئن شويم كه ساير اشرفيها در ليبرتي مورد خوشرفتاري قرار گيرند و من از جانب آنها تلاش خواهم كرد تا اينكه عدالت اجرا شود.

روهرا باكر رئيس زير كميته اروپا،آسيا و تهديدات نوظهور كنگره آمريكا
 
مدت زيادي است که ما در رابطه با اين موضوع بحث و تبادل نظر کرده ايم. در اين رابطه هشدارهاي زيادي داده شد. و ايالات متحده آمريکا فشار ديپلماتيک و فشارهاي ديگر را بر روي دولت عراق اعمال نکرد تا چنين رويدادي اتفاق نيافتد. اين واقعه اي شرم آور است. براي دولت عراق شرم آور است اگرچه شرم براي آن موضوعيت ندارد اما براي ايالات متحده هم شرم آور است.
ما با وضعيتي مواجه هستيم که طي آن بيش از 50 فرد غيرمسلح بدست نيروهاي عراقي قتل عام شدند. اما خوب نگاه کنيد و ببينيد سربازان عراقي از چه سلاح هايي برخوردار بودند. سلاح هاي آمريکايي. اگر خيال کنيم که هيچگونه مسئوليتي در قبال اين واقعه نداريم در واقع همه چيز را پنهان کرده ايم. آمريکا مسئوليت خود را فراموش کرده است، در حاليکه سلاح هايي را در اختيار امثال مالکي و چنين افرادي قرار داده که در عراق و کشورهاي ديگر خاورميانه حکومت ميکنند.
به نظر من وقت آن رسيده است که آمريکا به اين واقعيت پي ببرد که مسئوليت دارد چون ما خودمان را سالها پيش وارد آن منطقه و يک دهه پيش وارد عراق کرده ايم. و در نتيجه مسئوليت هايي داريم که به آنها عمل نميکنيم و به همين خاطر امروز اين جلسه را در مورد کشتار و قتل عام افراد غيرمسلح برگزار ميکنيم درحاليکه اگر به مسئوليت خود عمل ميکرديم اين اتفاق رخ نميداد.
ترانزيشن
اگر آمريکا از اين موضوع بگذرد و واکنش قاطعي نسبت به اين کشتار نشان ندهد، در واقع به رژيم ملايان و نوکرانش در دولت مالکي اين پيام را ميرساند که در کشتار دست باز دارند و آمريکا اساسا در مقابل آن ترس نشان ميدهد بجاي اينکه در مقابل آن بايستد و از وقوع چنين وقايعي جلوگيري کند.
در عوض ما بايد اين پيام را به مالکي و ملايان برسانيم که ما ترسو و بزدل نيستيم و البته که در کنار مردم ايران و کساني که خواهان برقراري يک دولت دمکراتيک و احترام به حقوق بشر در جوامع خود هستند ايستاده ايم.
 ترانزيشن
بنابراين امروز ما بايد بگوييم که در يک نقطه عطف قرار داريم. يا آمريکا قيام خواهد کرد و عمل اخلاقي و صحيح را انجام خواهد داد يا اينکه تبعات عملي دهشتناکي در پيش خواهد بود، تبعاتي که ثبات جهان و منطقه را بر هم خواهد زد. اگر مستبدين و ملاهاي ديوصفتي که در ايران حاکم هستند فکر کنند که ما شجاعت آن را نداريم که آنچه صحيح است را انجام دهيم، ثبات بيشتر از اين بر هم خواهد خورد، افراد بيشتري به قتل خواهند رسيد، و بسياري از آنها در طولاني مدت از ميان مردم آمريکا خواهند بود.
من متاسفم که امروز ما بايد حول چنين موضوعي در اينجا جمع شويم. در پرتو اين واقعيت که اين افراد جان خود را از دست دادند و مسبب آن سربازاني بوده اند که سلاح هاي آمريکايي حمل ميکردند و احتمالا توسط آمريکا آموزش ديده بودند، اما همچنين وقت آن رسيده که مالکي را از کمک هاي آمريکايي چه از نوع نظامي و چه انواع ديگر محروم کرد. و اگر اين کار را نکنيم خون آنها بر روي دستان ما هم خواهد بود چون ما به وقوع چنين فجايعي از نظر مالي کمک ميرسانيم.
اما همچنين اميدوارم که کمک کنيم آنها به يک ايران آزاد بروند، ايراني که از وجود ملايان ديوصفت و خونريزي که اکنون بر آن کشور حاکمند رها شده باشد. اميدوارم که بتوانيم آن روز را جشن بگيريم و اين شهدا را به ياد آوريم که قيمت آزادي ايران را پرداختند و ايران را آزاد کردند و جهان امن تري را ايجاد کردند. از شما بسيار متشکرم.

اليانا رزلهتينن رئيس كميته خاورميانه و شمال آفريقا كنگره آمريكا
خيلي متشكرم. با تشكر از اينكه اين جلسه خيلي مهم و به موقع را ترتيب داديد.
جا دارد به كل اين ماجرا نگاهي بياندازيم. آيا آنچه رخ داده است، انساندوستانه بوده است؟ آيا مسالمت آميز بوده است؟ دولت عراق مي بايد سلامت و امنيت ساكنان را تا  زماني كه بازاسكان شده اند تضمين كند و ملل متحد مي بايد نظارت 24 ساعته ازاين وضعيت داشته باشد تا مطمئن شود كه ساكنان آسيبي نمي بينند. مجدداً جازه بدهيد به اين تصاوير نگاهي بياندازيم. آيا به نظر مي رسد كه آنها به تعهدات خودشان عمل كرده اند؟ مطلقاَ نه. ما الان تقريباَ نزديك به دوسال است كه اكثر ساكنان اشرف در يك محيط ناامن و زير شرايط استاندارد درليبرتي به سر مي برند. در حالي كه همان كساني كه قرار است امنيت آنها را تأمين كنند، به تعهداتشان پايبند نيستند.
سه حمله تا كنون عليه كمپ ليبرتي صورت گرفته است. سه حمله كه منجر به كشته شدن تعداد زيادي شده است، دهها تن مجروح شده اند، افراد غير مسلح و بيگناه. حملات عليه اشرف و ساكنان آن ادامه يافت. حمله ماه گذشته بيش از 50 كشته آنهم به شيوه اعدام برجاي گذاشت. آنچه اين تراژدي دهشتناك را خيلي وخيم مي كند، اين است كه اين قتل عام گفته مي شود توسط همان نيروهاي عراقي صورت گرفت كه قرار است از اين افراد حفاظت كنند.
من به وزير كري و وزير كلينتون كه قبل از او بود، فراخوان داده بودم كه از دولت عراق و ملل متحد بخواهند كه به تعهداتشان طبق يادداشت تفاهم عمل كنند و از ساكنان حفاظت كنند و از حملات بعدي عليه اين ساكنان بي دفاع جلوگيري كنند. من همچنين با كميسارياي عالي پناهندگان نامه نگاري كرده ام و به اين ارگان التماس كرده ام كه به همه ساكنان اشرف و ليبرتي كمك كند و من شخصاَ از دولت عراق و ملل متحد خواستم كه همين كار را بكنند.
اين يك مسئله اورژانس انساندوستانه است. در حال حاضر، اوضاع بحراني است و زمان تعيين كننده است. به همين خاطر من از شما تشكر مي كنم كه اين جلسه را برگزار كرديد و از اين كه همه ما را  گردهم آورديد تشكر مي كنم و ما هر آنچه را كه در يد قدرت مان است انجام مي دهيم تا مطمئن شويم كه ساكنان امن هستند. با تشكر مجدد از فرصتي كه به من داديد.
هوارد كوبل عضو كميته قضائي كنگره آمريكا
چه روز خوبي براي شروع صبح چهارشنبه. با تشكر به خاطر اين. از بابت صرفه جويي در وقت، من وارد جزييات نمي شوم. من فقط همه نكاتي را كه نماينده چو مطرح كرد، مورد تأييد قرار مي دهم. اين قتل عام غيرقابل توجيه بود و من از حضور همه شما در اين جا تشكر مي كنم و تشكر مي كنم از اين كه از من دعوت كرديد به اينجا بيايم. و مشتاق هستم فعاليتم را با شما ادامه دهم.