۱۳۹۲ مهر ۱۳, شنبه

بررسي قتل عام و گروگانگيري در اشرف و حفاظت ليبرتي

تاریخ ایجاد در 12 مهر 1392
سناي ايالات متحده آمريكا ـ اجلاس استماع وزارت خارجه در كميته خارجي  
 بررسي پرونده اتمي رژيم و فريبكاري آخوند روحاني ـ  قتل عام وگروگانگيري دراشرف و حفاظت ليبرتي
هشدارهاي شديد اللحن سناتور منندز رئيس كميته خارجي سناو سناتور مك كين درباره تعهدات آمريكا نسبت به حفاظت از اشرفيها درليبرتي و سرنوشت7 گروگان
تاكيد سناتورمك كين  بر تعهدات حفاظتي آمريكا به اشرفيها و تهديد به قطع كمكهاي آمريكا به عراق درصورت ادامه بدرفتاري با مجاهدين
سناتورمنندز رئيس كميته خارجي سناي آمريكا: ما درازاي گرفتن سلاح مجاهدين تعهد حفاظت داديم
 ولي اين  حفاظت انجام نشده است ازدست دادن يك نفر ديگر غير قابل قبول است اين كميته قدرت فروش سلاح را دارد  و بسيارترديد دارمكه فروش هرگونه سلاح به عراق را تأييد كند
وندي شرمن معاون وزيرخارجه آمريكا: باآنچه سناتور مك كين گفت كاملا موافق هستيم ميدانم كه در اينجا احساسات قوي نسبت به اين موضوع  وجود دارد و من علت آنرا درك مي كنم
 
3اكتبر2013(11مهر92) سناتور مك كين: در اذهان بسيار از ما سوالاتي در مورد اعتبار وجود دارد. روحاني يکي از مورد اعتماد ترين افراد ولي فقيه رژيم ايران است. او معاون رئيس مجلس بوده است و همچنين به عنوان مذاکره کننده اتمي به رژيم خدمت کرده است. از مصاحبه يي که انجام داد و در اينترنت موجود است، نقل قول ميکنم كه او مي گويد:« روزي که ما سه وزير اروپايي را دعوت کرديم فقط ۱۰ سانترفيوژ در تاسيسات ايران در حال چرخيدن بود». روحاني رجز خواند که:« ما نميتوانستيم يک گرم U4 وU6  توليد كنيم و ما توليد آب سنگين را نداشتيم. ما نمي توانستيم كيك زرد توليد كنيم. کل تعداد سانتريفيوژ ها ۱۵۰ بود».  اما بعد روحاني اعتراف کرد که مقصود از گفتگوهاي طولاني مدت اين بود که«ما براي تکميل تمامي اينها به زمان احتياج داشتيم».  او گفت سه وزير اروپايي قول دادند که از تلاشهاي آمريکا براي انتقال پرونده اتمي ايران به سازمان ملل با هر شکل ممکن و چنانچه لازم باشد با استفاده از حق وتو جلوگيري کنند.
او فراخوان به رژيم ايران براي متوقف کردن برنامه اتمي در بيانيه سال ۲۰۰۳ را بي حاصل خواند و اعتراف کرد که اين برنامه در دوران او نه تنها ادامه يافت بلکه به طرز قابل توجهي در زمان تصدي او گسترش پيدا كرد. در مصاحبه خود، روحاني گفت بعد از اينکه او مسئوليت پروژه اتمي را بر عهده گرفت ۱۵۰ سانتريفيوژ موجود بود اما تا زماني که او پروژه را ترک کرد اين تعداد به ۱۷۰۰ رسيد. روحاني اظهار داشت که ما توقف نکرديم بلکه برنامه را تکميل کرديم. آيا ما قرار است به اين شخص اعتماد کنيم؟ چه اطمينان ممكني به اين شخص داريد؟
در مورد وضعيت افراد کمپ اشرف، ما ميدانيم که آنها مخالفان رژيم  ايران هستند و زماني به عنوان يک سازمان تروريستي نامگذاري شده بودند،  اما ايالات متحده به آنها اطمينان داد که اگر جا به جا شوند مورد حفاظت قرار ميگيرند. ما ميدانيم که نفوذ رژيم ايران در عراق به طرز قابل توجهي افزايش يافته است. ما ميدانيم که القاعده احيا شده و بين دو حكومت در حال رفت و آمد است، اکنون بر اين باور هستم که 51[۵۲] تن از اعضاي اين کمپ به قتل رسيدند و آنها تضمين هايي از آمريکا دريافت کرده بودند که به آنها آسيب نخواهد رسيد. اول اينکه آيا اين واقعيت ها درست هستند و دوم اينکه چنين وضعي براي مردمي که ما به آنها ميگوييم تحت حفاظت ما قرار دارند، چه درسي دربر دارد؟
وندي شرمن معاون وزيرخارجه آمريكا : سناتور، من در نگراني عميق شما در مورد آنچه که در کمپ اشرف اتفاق افتاد شريک هستم. اين يک حمله وحشيانه در اول سپتامبر بود که بسياري در آن جان خود را از دست دادند و آمريکا کماکان به فشار آوردن به دولت عراق در بالاترين سطوح آن ادامه ميدهد تا از سلامتي و
 

امنيت ساکنان کمپ  ليبرتي اطمينان حاصل کند جايي که بسياري از اعضاي سازمان مجاهدين براي امنيت بهتر به آنجا جا به جا شدند. ما قوياً و سريعاً اين حمله را محکوم کرديم ما به خانواده هاي قربانيان تسليت گفتيم و با دولت عراق و هيأت همياري سازمان ملل در عراق (يونامي) به طورمستمر كاركرديم تا در ۱۲ سپتامبر ساکنان بازمانده به طور مسالمت آميز و داوطلبانه به سلامت به ليبرتي منتقل شوند. ما براي حفاظت افراد ليبرتي کار ميکنيم زيرا تکرار اين امر را نميخواهيم. تا امروز دولت عراق بيش از ۷۰۰ تي وال ، بيش از ۵۰۰ پناهگاه و بيش از ۶۰۰ تي وال هاي کوچک و بيش از ۵۰ هزار کيسه شني را منتقل کرده است. ناظران سازمان ملل مطابق با يادداشت تفاهم روزانه از کمپ ديدار مي‌کنند تا وضعيت انساني در کمپ را ارزيابي کنند. اما بايد بگويم که پاسخ واقعي به سلامتي و امنيت تمامي ساکنان انتقال آنها به کشورهاي ثالث است تا از عراق خارج شوند و از مسير آسيب خارج شوند. من از تمامي كساني که امروز در اينجا به نمايندگي از حقوق و منافع سازمان مجاهدين خلق حضور دارند و رهبري مجاهدين در کمپ و مستقر در پاريس ميخواهم تا اجازه دهند اين انتقال پيش برود زيرا تا زماني که اين انتقال محقق شود امنيت و سلامت در خطر خواهد بود. ما هر کاري را که از دستمان بر آيد انجام خواهيم داد تا اين افراد در کمپ در امنيت به سر ببرند. اما همانطور که شما اشاره کرديد تهديد القاعده در عراق در حال افزايش است و اين امري مشکل است.
سناتور مک کين (خطاب به منندز رئيس كميته): من وقتم را استفاده كردم اما متاسفانه ما به قولمان متعهد نمانديم..... اميدوارم اين موضوع با دولت عراق مطرح شود
و ما در کنگره ممکن است که مجبور شويم به نوع کمکي که به عراق ميدهيم و اينكه آن را چگونه به عراق بدهيم بازنگري کنيم اگركه اين کارها توسط دولت عراق ادامه يابد. من وقتم تمام شد.
سناتور منندز: قبل از اينكه وقت را به سناتور مركي بدهم اجازه بدهيد من  اظهارات سناتور مك كين را در اين موضوع را مورد تاييد قرار دهم. من در اين رابطه اطلاعيه يي صادر كرده ام و در اين رابطه با وزارت امور خارجه صحبت هم كرده ام.
 

آمريکا نزد مجاهدين رفت و گفت سلاح تان را تحويل دهيد و ما از شما حفاظت مي کنيم و ما نهايتا آنجا را ترک کرديم و اين حفاظت انجام نشد.
براي من مهم نيست که چند تن کيسه شن آنجا مي بريد، اما درحاليكه عناصر  نيروهاي عراقي در آنچه که اتفاق ميافتد ممكن است دست داشته باشند، کيسه هاي شني مشکل را حل نخواهد کرد. و من با شما موافقم که انتقال، يک بخش حياتي در اين امر است و چه بسا كه آمريکا ميتوانست هدايت بخشي از آن را بر عهده بگيرد و به تعداد کثيري از اين افراد بگويد شما مي‌توانيد به آمريکا منتقل شويد و از بقيه جهان بخواهد که پيشنهاد انتقال دهند. ولي از دست دادن يک نفر ديگر، غير قابل قبول است وقتي که فرماندهان آمريکا به اين افراد تضمين کتبي براي امنيت داده اند و اين امر پيامي براي ساير جهان ميفرستد که ما مي‌گوييم كاري را مي کنيم ولي انجام نمي دهيم و آنها نبايد به ما اعتماد کنند. يک کاري که اين کميته به دليل قدرت کنترل فروش سلاح ها را دارد ميتواند انجام دهد.  من بسيار ترديد دارم كه ما فروش هرگونه سلاح به عراق را تاييد كنيم تاهنگامي كه ما اين وضعيت را به گونه اي ببينيم كه زندگي اين افراد در امنيت باشد.
وندي شرمن معاون وزيرخارجه آمريكا: جناب سناتور، من ميخواهم از اين فرصت استفاده كنم و در مورد آنچه شما در رابطه با عراق گفتيد اظهار نظر كنم. ما در مورد آنچه سناتور مك كين گفت كاملا موافق هستيم. ما كاملاً موافق هستيم كه هر آنچه كه ميتوان، بايد براي انتقال اين افراد و خارج كردن آنها از جايي كه ممكن است مورد آزار و اذيت قرار گيرند انجام داد تا بتوانيم به قولي كه به مجاهدين خلق داديم پايبند باشيم. من ميدانم كه در اينجا احساسات قوي نسبت به اين موضوع وجود دارد و من علت آنرا درك ميكنم. اما در مورد فروش سلاح به عراق ميخواهم بگويم كه من ميخواهم اين را براي ثبت شدن بگويم كه كمكهاي امنيتي آمريكا و فروش سلاح بطور خاص، ابزاري در دست ما براي ساختن و شكل دادن تواناييهاي دفاعي عراق و همينطور ادغام نيروهاي امنيتي عراق با نيروهاي امنيتي خودمان و همينطور با متحدين منطقه يي مان است. من ميخواهم نسبت به اين موضوع هشدار بدهم و به احتياط فرا بخوانم كه متوقف كردن كمكهاي امنيتي ممكن است باعث كاهش نفوذ ما و ايجاد رابطه در بغداد شود و يك اهرم در دست رقباي استراتژيك ما كه اين خلاء را پر مي‌كنند خواهد افتاد و قابل تصور است كه عليه منافع دراز مدت ما عمل كند. لذا من ميخواهم درخواست كنم كه در حاليكه داريم پيش مي‌رويم خيلي با دقت صحبت كنيم.
سناتور منندز: اجازه بدهيد من شما را به احتياط فرا بخوانم و به شما هشدار بدهم. در مورد پروازهايي كه عراق اجازه ميدهد از فراز كشورش از طرف ايران به سوريه بروند بدون اينكه اساساً مجازاتي در كار باشد و بگذاريد در مورد7 گروگاني كه ما بر اين باور هستيم كه دولت عراق ميداند كجا هستند هشدار بدهم. اگر آنها جان خود را از دست بدهند موضوع براي همه پيچيده تر خواهد شد. لذا اميدوارم كه هر دو ما به يكديگر هشدار لازم را داده باشيم.
وندي شرمن:من در رابطه با هر دو موضوع كاملاً با شما موافق هستم.