۱۳۹۵ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

سهير اتاسي : « راه حل بحران سوريه از خلع يد از ايران ميگذرد»

Javdanehha        جاودانه ها

لوموند -صفحه عقايد-10 اوت 2016-سهیر اتاسی
سهير اتاسي : «  راه حل بحران سوريه از خلع يد از ايران ميگذرد» (سهير اتاسي عضو كميته عالي مذاكرات ، عضو اپوزيسيون.)


در صورت عدم دخالت مستقيم رژيم ايران، جنگ در سوريه نمي توانست اينقدر به طول بينجامد و اين تراژدي انساني اينهمه خسارت ببار آورد. نقش مخرب تهران تنها به دخالت نظامي و لژستيكي آن براي پس گرفتن حلب و درعا از دست نيروهاي انقلاب خلاصه نمي شود. حلبي كه پيروزمندانه محاصره خود را باز كرد و شكستي تعيين كننده به نيروهاي اسد و متحد ايراني اش وارد نمود.
 تهران به عنوان اصلي ترين پدرخوانده ديكتاتوري سوريه، به مذاكرات صلحي كه ما در ابتداي سال در ژنو و وين گشوديم تا يك ارگان سوري انتقلل سياسي فراهم شود، تخريب كرد. اين استراتژي كه توسط تهران هدايت ميشود از يك سو شامل عدم همكاري با جامعه بين المللي براي دستيابي به يك توافق سياسي در سوريه و مبارزه با سازمان دولت اسلامي ( داعش) است و از سوي ديگر دنبال ادامه بمبارانها و تجاوزات عليه مردم سوريه است كه محكوم به جان دادن از گرسنگي در روستاهاي محاصره شده اين كشور ويران شده هستند.
هدف مشترك
اما چرا اين سماجت؟ رژيم ايران ابتدا از سوريه به عنوان حياط خلوت خود براي پيشبرد سياست برقراري يك حيطه نفوذ در منطقه استفاده ميكند، جبهه اي كه افراط گرايان شيعه را از تهران تا صنعا با عبور از بغداد و دمشق و بيروت گرد آورد.
اما سرمايه گذاري ايراني در سوريه يك توضيح ديگر هم دارد. اين توضيح توسط مسئولين حكومت مذهبي ايران برا ي توجيه كشته هايي كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروهاي منظم ارتش در سوريه بايستي بدهند ارائه ميشود. ولي فقيه علي خامنه اي ميگويد : «اگر ما در دمشق و حلب نجنگيم، فردا بايستي در تهران بجنگيم». مسئولين ديگر ايراني نيز قبل از او اظهار داشته اند كه « از دست دادن سوريه مهم تر از از دست دادن يك استان ( ايراني) است.» و غيره.تعداد فرماندهان پاسداران كشته شده در نبرد حلب و ساير مكانها نشاندهنده آن است كه ولي فقيه ايران چه قيمتي حاضر شده بپردازد تا باند اسد را حفظ كند.
در مقابل توطئه نيروهاي مخرب ، مخالفين سوري و ايراني مصممند كه متحد شده تا حقوق مردم متقابل يكديگر را استيفا كنند.
در 11 ژوئن در مقر شوراي ملي مقاومت ايران در اور سور اوآز ، ما هيئتي از مسئولين ائتلاف سوري بوديم كه اين اتحاد مقدس را در كنار مريم رجوي پرزيدنت شوراي ملي مقاومت ايران مهر كرديم. هدف مشترك ما كنار زدن بشار اسد و رژيم ايران از سوريه است. رژيمي كه به نظر ما محرك اصلي حفظ اسد ميباشد.
هيئت اپوزيسيون سوريه سياست مماشات قدرتهاي غربي بخصوص ايالات متحده در قبال جنايات رژيم ايران در سوريه و فشارهايي كه بر اپوزيسيون وارد ميشود تا خواسته هاي مردم سوريه را رها كند، محكوم كرد. ملاهاي ايران از طريق سكتاريسم فرقه اي ميان شيعه و سني ، تروريسم و بنيادگرايي را ترويج كردند و چشمداشت براي سلطه بر ملتهاي خاورميانه از طريق گروه هاي دست ساز خود مثل حزب الله و حوثي هاي يمن را دارند.
نيروهاي ظلمت
علائم متقارني نشان ميدهد كه سازمان دولت اسلامي نتيجه سركوب مردم عراق و مردم سوريه توسط رژيم ملاها با كمك بشار اسد و نوري المالكي ديكتاتور سابق عراق ميباشد. متأسفانه تروريسم سازمان دولت اسلامي فقط به عراق و سوريه ختم نمي شود و در اروپا نيز ضربه ميزند.
اگر تهران در امور عرا ق دخالت نمي كرد. و اگر سوريه و سپاه پاسداران جنايت نمي كردند، اين پديده در خاورميانه رشد نمي كرد و سوء قصدهاي تروريستي در فرانسه و مكانهاي ديگر رخ نمي داد.
ما مخالفين سوري به اپوزيسيون ايران در گردهمايي بزرگ آن در 9 ژوئيه در بورژه واقع در منطقه پاريس پيوستيم. اين نمايش قدرت نيروهاي آينده منطقه است. فرصتي بود تا با صداي رسا گفته شود كه تا وقتي كه با رژيم ايران مقابله نشود ، نمي توان بحران تروريسم را از خاورميانه و اروپا را برچيد. چرا كه رژيم ولي فقيه و سازمان دولت اسلامي، همچون رژيم اسد، دو روي يك سكه هستند ، سكه نيروهاي ظلمت كه محكوم هستند كه به گذشته سپرده شوند.
سهير اتاسي عضو كميته عالي مذاكرات ، عضو اپوزيسيون.