۱۳۹۲ آذر ۷, پنجشنبه

جان كري: محدوديت هاي با معناي گوناگون براي برنامه هسته اي رژيم ايران

تاریخ ایجاد در 06 آذر 1392
 


جان كري وزير خارجه آمريكا طي يك پيام ويدئويي درباره توافقنامه ژنو توضيحاتي ارائه داد. وي در قسمتهايي از صحبت خود گفت:
اجازه دهيد نکات مهم آنچه که ما در اين توافق اوليه به آن دست يافتيم را بيان کنم. دليلي که مي خواهم اين کار را انجام دهم اهميت آن است.
اين توافقي که به امضا رسيد اولين توافقي بود که در آن، پس از تقريبا يک دهه، محدوديت هاي با معناي گوناگوني براي برنامه هسته اي رژيم ايران در نظر گرفته شده است.
 نه تنها روند پيشرفت آن را کند مي کنيم بلکه در حقيقت متوقف و حتي در موارد کليدي، آن را به عقب بر مي گردانيم. اين بسيار مهم است؛
يعني زماني که ما گفتگوها را پيش مي بريم، برنامه هسته اي رژيم ايران به پيش نمي رود و از جهاتي هم به عقب کشيده مي شود.
اين دقيقا کارکرد اصلي اين توافق است.
در زمينه غني سازي، ما ذخيره اورانيوم غني شده در سطح ۲۰ درصد توسط ايران را از بين مي بريم و فعاليت سانتريفوژهاي ايران را در همين سطحي که امروز هست نگاه مي داريم و جلوي استفاده از سانتريفوژهاي پيشرفته تر را مي گيريم. اين سانتريفوژهاي پيشرفته توان غني سازي بسيار سريع تري دارند که درنتيجه بسيار پرمخاطره خواهند بود و از اين روست که از استفاده از آنها در اين مرحله از کار جلوگيري مي کنيم.
در مورد پلوتونيم، بخش هاي مهم راکتوري که در ايران، در محلي به نام اراک، در حال ساخت است را به حالت تعليق در آورديم.
اين جايي است که به احتمال فراوان منبع اصلي پلوتونيم براي آنها خواهد بود و به همين دليل است که ما براي توقف آن کاملأ مصمم بوديم.
از اين ها گذشته، بازرسي هاي بين المللي را هم در نظر گرفتيم تا بدانيم رژيم ايران در هر کدام از اين مراکز حساس چه مي کند و اين امر در توافق صورت گرفته ثابت خواهد ماند
 تا اطمينان کامل حاصل کنيم که رژيم ايران، در پروسه مذاکرات براي رسيدن به توافقي جامع تر، از اين مراکز براي حرکت به سمت ساخت سلاح هسته اي استفاده مي کند.
به بيان ديگر بررسي مي کنيم، و براي اولين بار بازرس ها مي توانند هر روز که بخواهند از آن تاسيسات حساس بازديد کنند.

حال اجازه دهيد در مورد آنچه که اين توافق انجام نمي دهد بگويم، چرا که برخي ها صحبت هاي نادرستي در اين زمينه بيان کرده اند و من مي خواهم اصل موضوع را روشن کنم.
ااين توافق، به ساختار اصلي تحريم هاي ما دست نمي زند. تحريم هاي ما اساسا روي فعاليت هاي بانکي و معاملات نفتي است که سر جايشان باقي خواهند ماند.