۱۳۹۲ آبان ۴, شنبه

اعدام ناجوانمردانه و بزدلانه 16 زنداني بي دفاع به تلافي مرگ 17 مرزبان ملاها در درگيري سراوان


منبع خبر: سايت راديو فردا

تاريخ منبع: 4/8/92

عنوان خبر: اعدام ۱۶ تن در زندان زاهدان به تلافي مرگ ۱۷ مرزبان

منبع اصلي: سايت راديو فردا 4/8/92

 

 

محمد مرزيه، دادستان عمومي و انقلاب زاهدان، روز شنبه، چهارم آبان، از اعدام ۱۶ تن در زندان زاهدان به‌عنوان «مقابله به مثل» با كشته شدن ۱۷ تن از مرزبانان ايراني در مرز سراوان خبر داد.

وي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: «با توجه به هشدارهايي كه از قبل به عوامل اشرار و گروهك‌هاي معاند نظام داده بوديم مبني بر اين‌كه اگر هرگونه اقدامي كه سبب آسيب رسيدن به مردم بي‌گناه و عوامل امنيتي و انتظامي صورت بگيرد اقدام مقابله به مثل مي‌كنيم، صبح امروز در پاسخ به‌شهادت مرزبانان شهرستان سراوان، ۱۶ نفر از اشرار متصل به گروهك‌هاي معاند نظام را اعدام كرديم».

دادستان زاهدان هم‌چنين تأكيد كرده است كه «دستگاه قضايي به هيچ‌وجه در مقابل اين حركات كوتاه نخواهد آمد».

اين در حالي است كه هنوز به‌طور قطعي مشخص نيست كه چه فرد يا گروهي مسئول مرگ مرزبانان ايراني بوده است.

در همين زمينه، به گزارش فارس، يك عضو شوراي تأمين سيستان و بلوچستان كه خواست نامش در خبر درج نشود در پاسخ به اين پرسش كه مهاجمان مرزي «از اشرار مسلح يا معاندان نظام جمهوري اسلامي بوده‌اند» گفت: «در اين رابطه هنوز نمي‌توان اظهارنظر قطعي كرد».

رسانه‌هاي داخلي ايران خبر مي‌دهند كه درگيري مرزبانان هنگ مرزي سراوان در استان سيستان و بلوچستان با افراد مسلح باعث مرگ ۱۷ مرزبان ايراني و مجروح شدن ۵ تن ديگر از آنان شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، در اين درگيري كه شامگاه جمعه، سوم آبان، رخ داده چهار مرزبان نيز از سوي اين افراد مسلح به اسارت گرفته شده‌اند.

بنابراين گزارش، اين حادثه در نقطه صفر مرزي بخش كوهك در محدوده پاسگاه ۱۶۷ گزبستان سراوان رخ داده و جسد ۱۴ تن از كشته‌شدگان اين حادثه به پزشكي قانوني شهرستان زاهدان منتقل شده است.

رجبعلي شيخ‌زاده، معاون استاندار سيستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: «مهاجمان پس از درگيري بلافاصله به داخل خاك كشور پاكستان عقب‌نشيني كردند، لذا اطلاعي از چگونگي تلفات اشرار فعلاً در دست نيست».

خبرگزاري فارس هم‌چنين در خبرهاي خود مي‌نويسد كه «گفته مي‌شود گروهك جيش‌العدل مسئوليت اين حادثه را برعهده گرفته است، اما تاكنون هيچ مقام مسئولي اين خبر را تأييد نكرده است».

گروه جيش‌العدل در صفحه فيس‌بوك خود، از خود با عنوان «سازمان» ياد كرده و درباره اهداف خود مي‌نويسد كه «جيش‌العدل سازماني مردمي است كه تحت آزادي دين و مذهب و ملت اهل سنت قيام نموده و تا اخراج كامل رژيم از مناطق اهل سنت از راه منهج مبارزاتي‌اش دست نخواهد كشيد و اسلحه بر زمين نخواهد گذاشت».

روز شنبه اسماعيل كوثري، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با تأييد خبر كشته و مجروح شدن مرزبانان در سراوان اظهار داشت: «اين موضوع هفته جاري با حضور مسئولان مربوطه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد».

وي افزود: « براي مجلس قابل‌قبول نيست كه عده‌يي تروريست عليه امنيت ملي ايران اقدام كنند».

شانزده روز پيش از اين در هجدهم مهرماه، خبرگزاري ايسنا از كشته شدن يك مرزبان ديگر ايراني در هنگ مرزي بانه در غرب ايران بر اثر انفجار مين خبر داده‌بود.