۱۳۹۲ شهریور ۲۷, چهارشنبه

مصاحبه راديو ايراوا با استرون استيونسون در رابطه با اشرف


مصاحبه راديو ايراوا با استرون استيونسون در رابطه با اشرف

راديو اير آوا 27/6/92
 

 

راديو ايراوا   -   15سپتامبر 2013   -  

مصاحبه راديو ايراوا با استرون استيونسون در رابطه با اشرف

 

مجري : آقاي استيونسون در 11سپتامبر 2013، كنفرانسي در پارلمان اروپا برگزار شد كه در آن خانم اشتون حضور داشت. مي‌توانيد دلايل برگزاري اين كنفرانس را به ما بگوييد و اين‌كه اهداف آن چه بودند؟

استيونسون: دليل حضور خانم اشتون در پارلمان اروپا در استراسبورگ بحث حول وضعيت سوريه بود. البته وضعيت سوريه به‌عنوان يك پوش خيلي مطلوب توسط مقامات عراقي مورد استفاده قرار گرفت تا قتل‌عام وحشتناك اول سپتامبر را در كمپ اشرف راه بياندازند. زيرا توسط حاميان ايراني‌شان به آنها گفته شده بود كه اين كار را بكنند. البته مدت زيادي است كه رژيم ايران طرح از بين بردن هر تعداد از اعضاي سازمان مجاهدين در كمپ اشرف و كمپ ليبرتي را كه بتوانند در سر دارند، و از رژيم دست‌نشانده خودشان در بغداد درخواست كردند كه حملات بي‌رحمانه اي صورت دهد. و وحشيانه‌ترين اين حملات، حمله اخيري بود كه در اول سپتامبر صورت گرفت، و در نظر داشت كه از تمركز جامعه بين‌المللي روي وضعيت وحشتناك دمشق سوء‌استفاده كند. ايرانيان و عراقيها مي‌دانستند كه اين موضوع رسانه‌هاي بين‌المللي و سياستمداران بين‌المللي را به خود مشغول خواهد كرد، و به آنها اجازه خواهد داد كه از زير بار اقدام به قتل در بروند. به نظر من اين آن اتفاق وحشتناكي است كه رخ داده است.

مجري: ممكن است من اشتباه كنم ولي من هيچ بيانيه محكوميتي از طرف پارلمان اروپا نديده‌ام. به نظر شما چرا خانم اشتون در رابطه با قتل‌عام ساكنان اشرف دخالتي نكرده است؟

استيونسون: او يك بيانيه مطبوعاتي صادر كرده است. در سوم سپتامبر او يك بيانيه مطبوعاتي صادر كرد كه در آن به‌طور باور نكردني از شنيدن اين‌كه نوري مالكي متعهد شده بود كه تحقيق كند كه چه كسي در پشت اين قتل‌عام بوده است استقبال كرد. او در واقع از تعهد نوري مالكي استقبال كرد كه راجع به اين قتل‌عام تحقيقات كند. قتل‌عامي كه ما بدون شك مي‌دانيم كه او خودش فرمان اجراي آن را صادر كرده است. به جاي استقبال از چنين عمل جنايتكارانه ضدانساني، ما بايد نوري مالكي را به‌خاطر قتل به محاكمه بكشيم، و او بايد در دادگاه بين‌المللي راهه ظاهر شود و متهم به جنايت عليه بشريت شود. بدون شك، از آن‌جا كه اين فرد نه تنها وزارت دفاع را در اختيار دارد، بلكه وزارت امنيت و وزارت اطلاعات همه و همه از دفتر او در بغداد هدايت مي‌شوند. او هرگز اهرمهاي قدرت در تمامي اين بخشهاي بزرگ رژيمش را از دست نداده است. و مطلقاً جاي هيچ ترديدي نيست كه او در پشت اين حمله بوده است. بايد كه او فرمان را صادر كند تا اين‌كه يك گردان ارتش عراق به‌همراه پليس ديالي و گروه سوات وارد عمل شوند، البته ما معتقديم با اين‌كه آنها يونيفرم نيروهاي سوات عراقي را به تن داشتند، آنها قاتلان آموزش ديده بودن كه از ايران اعزام شده بودند. آنها كشتار اين 52نفر كه خيلي از آنها دست‌بند زده شده بودند، و به آنها تير خلاص زده شده بود، را چنان به شيوه سيستماتيك و وحشيانه انجام داده‌اند كه نشان مي‌دهد آنها قاتلان آموزش ديده بودند و احتمال زيادي وجود دارد كه از ايران آمده باشند.

مجري : آقاي استيونسون چيزي كه جالب است اين است كه بان كي‌مون دبيركل سازمان ملل از دولت عراق خواسته است تا حول اين قتل‌عام تحقيق كند. آيا به نظر شما منطقي است كه از نوري مالكي خواسته شود كه حول جنايت خودش تحقيق كند؟

استيونسون : من از قبل در نامه اي به جان كري و بان كي‌مون گفته‌ام كه اين درست مشابه آن است كه از بشار اسد بخواهيم كه حول كشتار 1400   نفر با گاز سارين در حومه دمشق تحقيق كند. خنده‌دار است. مسخره است. البته كه او اينرا تكذيب خواهد كرد. در ابتدا دولت عراق گفت كه اين موضوع ربطي به ما نداشت. هيچ يك از پرسنل نظامي عراقي در اول سپتامبر وارد كمپ اشرف نشده است. لذا از ما سؤال نكنيد كه چه اتفاقي براي 7 گروگان افتاده است. ما نمي‌دانيم زير اين يك عمل تروريستي بود و ما هم ربطي به آن نداشتيم. الآن ما از طريق وزير به‌اصطلاح ”حقوق‌بشر ”عراق يافته‌ايم كه او احتمالاً خودش را وارد قضيه كرد و در يك مصاحبه تلويزيوني اعتراف كرد كه آنها در واقع اين 7 گروگان را دستگير كرده‌اند كه شامل 6 زن و يك مرد مي‌شود. او ادعا كرد كه آنها به نيروهاي عراقي در كمپ اشرف حمله كرده بودند و لذا دستگير شدند. اكنون طبق آخرين اطلاعات ما آنها توسط لشكر به‌اصطلاح طلايي كه نيروي ضدتروريستي است كه مستقيماً تحت فرمان و كنترل دفتر نوري مالكي قرار دارد، در ساختماني در نزديكي فرودگاه بغداد نگهداري مي‌شوند. البته ما نگران آن هستيم كه آنها به‌طور قريب‌الوقوع به ايران مسترد شوند و در آن‌جا به‌طور يقين با شكنجه و اعدام روبه‌رو خواهند بود. ما در سمينار روز چهارشنبه در پارلمان اروپا كه من رئيس آن بودم، به بارونس اشتون و به غرب اخطار داديم كه اگر هر يك از اين گروگانها سر از ايران در بياورند، ما ايران و بارونس اشتون و ساير رهبران غرب را مسئول خواهيم دانست كه هيچ كاري براي اين واقعه مصيبت بار انجام ندادند. تنها كاري كه بايد صورت گيرد اين است كه بيانيه اي صادر شود كه در آن قيد شود اگر شما جرأت كنيد اين افراد را به ايران مسترد كنيد، ما مي‌دانيم كه شما آنها را در اختيار داريد، ما بلافاصله همه كمكهايمان را به كشور شما معلق خواهيم كرد. و همه ميلياردها يورو و ميلياردها دلاري كه به عراق سرازير مي‌كنيم، بلافاصله متوقف خواهد شد و يك تحقيقات كامل و مستقل درباره قتل‌عام و استرداد اين گروگانهاي بيگناه و بي‌سلاح غيرنظامي صورت خواهيم داد. آنها پناهجوياني هستند كه تحت حفاظت كنوانسيون ژنو هستند و ما شما و هر كس ديگي كه مقصر استرداد اين افراد غليرغم ميلشان شناخته شود را به حسابرسي و محاكمه خواهيم كشيد و در دادگاه بين‌المللي مورد اتهام قرار خواهيم داد. اين‌كه چرا هيچ‌كس اينرا نمي‌گويد باور نكردني است. كميسارياي عالي پناهندگي در ژنو، ديروز يك بيانيه مطبوعاتي قوي صادر كرده است و به عراق اخطار كرده است كه نبايد اين افراد را مسترد كند. ولي چرا جان كري و بارونس اشتون، براسو، رئيس كميسيون اروپا، شولتز، رئيس پارلمان اروپا، و يا هيچ يك از وزراي خارجه يا نخست وزيران 28 كشور عضو اتحاديه اروپا چنين بيانيه قوي صادر نكرده‌اند كه بازتاب آن‌چه كه كميسارياي عالي پناهندگي گفته است باشد؟ اين مماشاتي كه در رابطه با اين رژيم فاسد و جنايتكار در بغداد صورت مي‌گيرد مسخره و اسفناك است.

مجري : شما به سياست مماشات اشاره كرديد. آيا سياست مماشات در اروپا و يا به‌صورت كلي‌تر در غرب زنده و سرحال است؟

استيونسون : بله هيچ شكي در اين باره نيست. به نظر مي‌آيد كه پول اهميت بيشتري نسبت به جان انسانها دارد. بستن قراردادهاي بزرگ‌بين غرب و شركتهاي نفتي در عراق به نظر مي‌آيد اهميت بيشتري نسبت به حفظ حقوق‌بشر دارد. ما در پارلمان اروپا شعارهاي زيادي درباره ارزشهاي بنيادين اروپايي مي‌دهيم، و مي‌گوييم كه حقوق‌بشر، حق زندگي كردن، حق آزادي و دموكراسي، شرافت بالاترين ارزش مركزي در اروپا است. ولي بعد وقتي چنين فاجعه اي رخ مي‌دهد، ما زباله را به زير قالي جارو مي‌كنيم و به آن اعتنا نمي‌كنيم. نماينده عالي ما در امور خارجي يك بيانيه مطبوعاتي صادر مي‌كند كه در آن از وعده تحقيقات از طرف نوري مالكي استقبال مي‌كند. البته اين پنجمين قتل‌عام است كه عليه ساكنان اشرف و ليبرتي صورت مي‌گيرد. 126تن از اين پناهندگان بدون سلاح از زمانيكه عراقيها موافقت كرده‌اند كه حفاظت و امنيت آنها را به عهده بگيرند، قتل‌عام شده‌اند. چرا هيچ‌كس مورد حسابرسي قرار نمي‌گيرد؟ بعد از اولين قتل‌عام در سال 2009، ما مي‌دانيم كه آن موقع هم بارونس اشتون گفت كه از وعده نوري مالكي براي اجراي تحقيقات استقبال مي‌كند. آن تحقيقات كجاست؟ نتيجه آن بازبيني كجاست؟ ما هيچ چيزي نديده‌ايم و البته اين بار هم چيزي نميبينيم. ما بايد به استفاده از زبان ديپلوماسي با اين اوباش قاتل خاتمه بدهيم و با آنها سفت و سخت عمل كنيم. و تنها شيوه اي كه مي‌توانيم سفت و سخت عمل كنيم، از آن‌جا كه به‌وضوح غرب آماده شليك موشكهاي كروز حتي عليه رژيم   جنايتكار بشار اسد هم نيست، اين است كه از قدرت اقتصادي‌مان عليه اين رژيمهاي فاسد و تبهكار استفاده كنيم و به عراقيها بگوييم كه ما ديگر ذره اي از پولهايمان را تا زمانيكه تو خودت را اصلاح نكرده اي به شما نخواهيم داد.

مجري : من اين احساس را دارم كه اين وضعيت ساكنان اشرف يا ساكنان كمپ ليبرتي باعث ايجاد يك پيشينه در جهان خواهد شد. سؤال اين است كه چرا بايد جهان اهميت بيشتري به 3000 ساكن كمپ ليبرتي نسبت به صدها هزار پناهنده ديگري كه در كمپهاي ديگر زندگي مي‌كنند بدهد؟ آيا احساس من درست است؟

استيونسون: به شما مي‌گويم كه چرا. زيرا همه دنيا اكنون متمركز فاجعه كشتار 1400نفر توسط اسد در دمشق با سلاحهاي شيميايي است. وليما ماهها و سالها است كه اخطار مي‌كنيم كه بيش از 3000 اعضاي اپوزيسيون مجاهدين خلق كه اكنون در يك مساحت نيم كيلومتر مربعي يعني قتلگاه ليبرتي فشرده شده‌اند، همگي اهداف كشتار به دست رژيم ايران و دست نشاندگانش در بغداد هستند. چه اتفاقي خواهد افتاد اگر ما ببينيم كه اين 3000نفر دستگير و قتل‌عام شوند، و بازماندگان براي اعدام به ايران استرداد شوند؟ آنوقت جهان به ناگهان متوجه خواهد شد كه ما فقط فرياد ”آي گرگ ”سر نمي‌داديم، و حقيقت را بيان مي‌كرديم. ما پنج قتل‌عام داشته‌ايم كه روشن‌ترين اخطارها را به ما مي‌دهد كه اين آن كاري است كه آنها در نظر دارند انجام بدهند. آنها طرح نابودي همه اين افراد را دارند. اگر غرب به‌طور كامل روي بحراني كه در نتيجه مرگ 1400نفر به‌وجود آمده متمركز شده است، قطعاً آنها بايستي براي جلوگيري از مرگ بيش از 3000نفر اقدام كنند.

مجري : همان‌طور كه مي‌دانيد افرادي در كمپ ليبرتي، برلين، ژنو، لندن و اين‌جا در اوتاواي كانادا در اعتصاب غذا به‌سر مي‌برند و متعهد شده‌اند كه تا زمان آزادي 7 گروگان و استقرار كلاه آبيها در كمپ ليبرتي به اعتاصبشان ادامه بدهند. آيا پيامي براي آنهايي كه الآن گوش مي‌كنند داريد؟

استيونسون: من به آنها مي‌گويم كه من واقعاً به شجاعت و پايداري شما احترام مي‌گذارم. شما وارد اعتصاب غذا شده‌ايد تا اين پيام را برسانيد كه غرب بايد كار بيشتري انجام دهد. ما به‌طور غم انگيزي مادر يكي از شهداي را كه در اين قتل‌عام به قتل رسيده بود را در اين‌جا داشتيم. او به سميناري كه من اين هفته در استراسبورگ سازمان داده بودم آمده بود. و شنيدن سخناني كه او درباره اين‌كه چطور پسرش زندگي خود را وقف مبارزه براي آزادي و دموكراسي مردم ايران كرده بود مي‌گفت و اكنون نيز زندگي‌اش را به‌خاطر همين مبارزه از دست داده است تكان‌دهنده بود. اينها نفرات خط مقدم هستند. اينها شجاع‌ترين افراد هستند و هميشه با افتخار از آنها ياد خواهد شد. ما نهايتاً در اين مبارزه پيروز خواهيم شد. زشتيها نمي‌توانند غلبه كنند. ملاها سرنگون خواهند شد رژيم آنها به نهايت خود رسيده است. وقتي كه بشار اسد سرنگون شود، كل رژيم ايران شروع به فروپاشي خواهد كرد. و آن زمان است كه ما شاهد طلوع صبح جديدي با آزادي و دموكراسي و حقوق‌بشر و پاياني بر شكنجه و حكم اعدام و پاك سازي ايران از تسليحات اتمي‌خواهيم بود. و همه كسانيكه در اين مبارزه كمك كردند بياد خواهند ماند كسانيكه زندگي خود را وقف كردند، شهدا، تا جاودان در بالاترين قلل تاريخ قرار خواهند گرفت.

مجري : تشكر