۱۳۹۲ مهر ۱۷, چهارشنبه

بحران زهر اتمي براي خامنه اي

تاریخ ایجاد در 16 مهر 1392


پيررازو، تاريخدان و مديرتحقيقات انستيتوي تحقيقات استراتژيك مدرسه نظامي، در مصاحبه با مجله فرانسوي نوول ابزرواتور گفت:
خميني جنگ با عراق را راه انداخت و مجبور شد جنگ را در سه جبهه پيش ببرد، مهمترين آن از نظر رژيم، جنگ مرگ و زندگي در مقابل مجاهدين خلق بود که صفوف مقامات رژيم را نابود ميکرد. از نظر خميني جنگ اصلي جنگ عليه مخالفان داخلي بود و نه جنگ با عراق.
مدير موسسه تحقيقات نظامي در بخش ديگري از مصاحبه خود در مورد جنگ گرگها ميان خامنه اي و رفسنجاني اظهار داشت: رقابت شديد بين اين دو نفر خصوصا در مورد سياست خارجي است. روي كار آمدن حسن روحاني چيزي جز بروز تازه اي از اين رويارويي نيست. او يك ملايي است هم نزديک به رهبر و هم يک "جوجة" رفسنجاني است. حاکميت در ايران ظاهرا به اين اعتقاد رسيده است که زمان عليه وي عمل ميکند و بايد روابطش را با غرب عادي کند تا بتواند تحريمها را بردارد. خامنه اي تجربه جنگ ايران و عراق را دارد. ترجيح ميدهد که با غربيها مذاکره کند تا اينکه صبر کند تا عواقب تحريمها براي رژيم کشنده باشد.
اين رژيم سازش را زماني ميپذيرد که يا صندوق دولت خالي باشد. در سال 1988(1367) چنين بود- يا واقعا تهديد يک مداخله خارجي را احساس کند. در شرايط کنوني حاکميت ايران به اين نتيجه رسيده است با غربيها سازش کند تا اقتصادش را نجات داده تا جلوي طغيان اجتماعي را بگيرد. حاکميت ميداند که تحريمهاي اقتصادي بسيار برايش درد آور است و دخالت نظامي کاملا ميسر است.