۱۳۹۲ مهر ۲, سه‌شنبه

ابراز نگراني كميساريا از وضعيت 7 گروگان اشرفي


درحاليكه خشونت فرقه‌يي تهديد كوچ داخلي جديدي در عراق به‌وجود آورده كميساريا ابراز نگراني كرد

 
سايت كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل ـ UNHCR 2/7/92

درحاليكه خشونت فرقه‌يي تهديد كوچ داخلي جديدي در عراق به‌وجود آورده كميساريا ابراز نگراني كرد

سايت كميسارياي پناهجويان سازمان ملل، 24سپتامبر، 2013 - ژنو -… بيش از 460هزار نفر در داخل عراق [به‌طور غيرداوطلبانه] جابجا شده، از خارج به داخل عراق برگشته و حلبي نشين هستند و در شرايط سختي به‌سر مي‌برند.

كميسارياي پناهجويان سازمان ملل روز سه‌شنبه نسبت به وضعيت در عراق به‌طور فزاينده‌يي ابراز نگراني كرد. اين نهاد گفت موج خشونتهاي اخير اين تهديد را به‌وجود آورده كه جابجايي داخلي جديدي را در عراق جرقه بزند.

مليسا فلمينگ سخنگوي كميساريا در ژنو به خبرنگاران گفت از ابتداي سال جاري در عراق حدود 5000نفر عراقي مجبور به جابجايي از عمدتاً بغداد به استانهاي انبار و صلاح‌الدين شده‌اند. در ديالي و نينوا نيز مردم مجبور به جابجايي شده‌اند...

فلمينگ هم‌چنين گفت كميساريا نسبت به سلامتي و ايمني 7ساكن سابق كمپ عراق جديد (سابقاً كمپ اشرف) كه مفقود هستند عميقاً نگران است. اين كمپ در اول سپتامبر مورد حمله قرار گرفت. در اين حمله بيش از 50نفر در شرق مركزي عراق كشته شدند.

بنا‌به گزارشاتي كه به كميساريا رسيده اشخاص مفقود در جايي در عراق نگه‌داشته شده‌اند و ممكن است در خطر بازگشت غيرداوطلبانه به ايران باشند كه يك نقض جدي قانون بين‌الملل خواهد بود..وي گفت اين 7نفر توسط كميساريا جويندگان پناهندگي محسوب مي‌شوند و كميساريا خواهان مصاحبه با آنها مي‌باشد . با توجه به گزارشات بيشماري كه طي هفته گذشته بوده؛ اين اشخاص ممكن است در خطر بازگشت اجباري به ايران باشند، فلمينگ از دولت عراق خواست تا محل نگهداري آنها را مشخص كند و امنيت فيزيكي آنها را تضمين نمايد و از آنها عليه بازگشت به ايران برخلاف ميلشان، حفاظت كند .

فلمينگ افزود كميساريا علاوه بر اين، مصرانه از دولت مي‌خواهد حفاظت ساكنان كمپ موقت حريه را تضمين كند و از جامعه بين‌المللي مي‌خواهد تا به‌عنوان موضوعي فوري، راه‌حلهايي در خارج از عراق بيابد.