۱۳۹۵ دی ۱۷, جمعه

انیس عامری با 'چهارده هویت جعلی

Javdanehha         جاودانه ها



عامری یک جهادی خطرناک به حساب می آمد اما امکان تردد آزادانه داشت
به گفته مقام های آلمانی انیس عامری که کامیونی را در یک بازار شلوغ کریسمس در برلین به حاضران کوبید و ۱۲ نفر را کشت از ۱۴ هویت جعلی استفاده می کرد.
این خبر را رئیس پلیس جنایی در ایالت راین-وستفالیای شمالی جایی که عامری زندگی می کرد اعلام کرد.
دیتر شوئرمن گفت که محققان هرچه در توان داشتند برای جلوگیری از انجام حمله ای از این نوع کردند.
اما مقام های محلی به خاطر پایان تجسس بر عامری و دادن اجازه سفرهای آزادانه به او با انتقاد شدیدی روبرو شده اند.

سیاستمداران مخالف از ناکامی های فاحش و سوءداوری ها در کنترل عامری سخن گفته اند.
رالف جاگر وزیر امور داخلی این ایالت در جلسه ای در برابر پارلمان ایالتی در دوسلدورف اذعان کرد: "این حمله را مردی مرتکب شد که مقام های امنیتی اطلاعات زیادی درباره اش داشتند."
انیس عامری، ۲۴ ساله و اهل تونس، اقامتش را ابتدا در شهر کلیو در راین-وستفالیای شمالی ثبت کرده بود اما آقای جاگر گفت که او در فوریه ۲۰۱۶ به برلین رفت.
درخواست پناهندگی او در ماه ژوئن، ۱۱ ماه پس از ورود به آلمان از طریق ایتالیا جایی که ۴ سال محبوس بود، رد شد.
اما دولت تونس به این دلیل که عامری مدارک معتبری نداشت حاضر به پذیرش او نشد و او ظاهرا با استفاده از متفرق بودن تشکیلات امنیتی آلمان توانست از نظر پنهان بماند.
علاوه بر سازمان های امنیت فدرال، هر یک از ۱۶ ایالت آلمان تشکیلات مجزای پلیس و امنیتی دارند.
در جلسه پارلمان در دوسلدورف گفته شد که پلیس ایالتی چطور در ماه فوریه سعی در پیگرد قضایی عامری به اتهام خشونت علیه این ایالت داشت. آن پرونده تسلیم مقام ها در برلین شد اما به گفته وزیر امور داخلی ایالت نشانه ای از یک حمله قریب الوقوع وجود نداشت.


عامری کامیونی را در روز ۱۹ دسامبر به یک بازار شلوغ راند

آقای شوئرمن گفت سازمان های امنیتی فدرال و ایالتی هیچ یک نتوانسته بودند شواهدی محکمه پسند علیه عامری عرضه کنند و افزود که مقام ها همه ابزارهای حقوقی موجود برای جلوگیری از خطر بالقوه او را به کار گرفته بودند.
انیس عامری ظاهرا با استفاده از برگه های متعدد جعلی هویت توانسته بود پول زیادی از تامین اجتماعی بگیرد. به علاوه این نام های جعلی تا حدودی مانع شد ردگیری او به درستی انجام شود.
مقام ها گفتند که مظنون دیگری که روز چهارشنبه بازداشت شد هم از نام های جعلی استفاده می کرد.
عامری که آن حمله را روز ۱۹ دسامبر انجام داد روز ۲۱ دسامبر موفق شد به آمستردام هلند و از آنجا به بروکسل، لیون و میلان برود. او به ضرب گلوله پلیس در میلان کشته شد.
وزیر کشور آلمان طرح هایی را برای تشدید کنترل کسانی که درخواست پناهندگی آنها رد می شود و افزایش نظارت بر مظنونان امنیتی اعلام کرده است.
یکی از این طرح ها که احتمالا تصویب خواهد شد بازداشت افرادی است که بالقوه خطرناک فرض می شوند.