۱۳۹۲ شهریور ۳۱, یکشنبه

جان برد تحت تأثیر "تمرین روابط عمومی" قرار نمی گیرد

سایت کانادا دات کام (تعدادی از روزنامه ها از جمله نشنال پست)

 
برد : کانادا در انتظار اثبات این است که ایران آماده تغییر است، با تمرین روابط عمومی تحت تأثیر قرار نمی گیرد  
نوشته لی برتیوم
19  سپتامبر  2013
اتاوا - جان برد ، وزیر امور خارجه روز پنجشنبه گفت کانادا منتظر اثبات دولت جدید ایران است که در وعده های خود برای تغییر صادق است و تحت تأثیر "تمرین روابط عمومی" قرار نمی گیرد.
حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران با اضافه کاری در هفته های اخیر برای فاصله گرفتن خودش و دولتش از رژیم سابق به رهبری بحث برانگیز محمود احمدی نژاد و بازسازی تصویر مخدوش کشورش مشغول کار بوده است.
این تلاش ها به نظر می رسد تایید رهبر ایران ، آیت الله علی خامنه ای را دارد، و شامل انواع اقدامات مانند ارسال کارت تبریک از طریق توییتر به یهودیان درتعطیلات مهم مذهبی، آزاد کردن گروگان های سیاسی، و نزدیکی به واشنگتن است.
هم روحانی و هم خامنه ای تمایل خود را برای مذاکرات دوباره بر سر برنامه غنی سازی اورانیوم ایران، که بسیاری از کشورها و ناظران نگرانند برای ساختن یک زرادخانه هسته ای است، نشان داده اند. ایران مدتهاست اصرار می ورزد برنامه اش برای مقاصد صلح آمیز است .
همه اینها در آستانه نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل می باشد که اولین بار برای روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران از وقتی درتابستان انتخاب شد می باشد.
با این حال ، در پاسخ به سؤالات در مورد این اقدامات برد به خبرنگاران گفت که کانادا " دولت ایران را با اعمالش قضاوت می کند نه با تمرین روابط عمومی"
برد در یک کنفرانس مطبوعاتی در اتاوا با وزیر امور خارجه سرزمین خودگردان فلسطین ریاض المالکی، گفت : "ما می خواهیم شاهد بهبود معنی دار در مورد وضعیت حقوق بشر برای مردم ایران باشیم" .
وی افزود: " ما می خواهیم پایان دادن به حمایت مادی ایران از تروریسم بین المللی را ببینیم. ما همچنین دیدن پیشرفت واقعی در مذاکرات هسته ای را می خواهیم ببینیم . "
دولت محافظه کار در میان سخت ترین منتقدان دولت ایران در طول سالیان بوده است و تا آنجا که به قطع روابط دیپلماتیک با این کشور در سال گذشته زمانی که ایران را برچسب کشور حامی تروریسم زد پیش رفت .
کانادا درابراز تمايل برای دیدن اثبات تغییر در ایران تنها نیست.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نامه ای به روحانی گفت : ایالات متحده آماده کار با ایران است به شرط آنکه جمهوری اسلامی در مورد اثبات اینکه برنامه هسته ایش برا ی مقاصد نظامی نیست جدی باشد. "
شک و تردید بی اساس نیست چون تلاش های قبلی برای گرم شدن روابط بین ایران و غرب در مورد تغییر واقعی شکست خورده اند.
اما برد نیز قبلا خود را با بسیاری از دولت های دیگر جهان در انزوا دید و با برخی از کانادایی های ایرانی تبار بخاطر رد انتخابات روحانی در ماه ژوئن به عنوان "بی معنی" در معرض انتقاد شدید قرار داد.
در مقابل، ایالات متحده و اروپا با خوشبینی محتاطانه واکنش نشان دادند، و به گرایش میانه رو و اصلاح طلب رئیس جمهور جدید وامید برای یک دوره جدید در روابط با ایران  اشاره کردند.
برخی احساس کردند برد نه تنها زیادی بالا رفت، بلکه درب هر گونه امکان برای ایجاد روابط حسنه با ایران را حتی اگر دولت جدید در واقع به سمت دوران آزاد تر حرکت کند بست.