۱۳۹۶ آبان ۲۶, جمعه

داستاني عجيب، رازكثیف رقه

Javdaneh ha        جاودانه ها



سایت بی بی سی جهانی 22 آبان96: بی بی سی جزئیات یك قرارداد سری را افشا كرد  كه براساس آن صدها تن از پیكارجویان داعش و خانواده هایشان از رقه زیر چشم  ائتلاف به رهبری آمریكا و انگلستان و نیروهای تحت فرماندهی كردی كه كنترل این شهر را بعهده دارند, فرار كردند.

یك ستون شامل بعضی از بدنامترین اعضا و علیرغم اطمینان مجدد - دهها از تن  پیكارجویان خارجی, بعضی از آنها در سراسر سوریه و حتی بعضی از آنها دورتر به تركیه توانستند پخش شوند.


ابو فائز راننده كامیون فكر كرد كه این هم یك نوع شغل دیگر است.

وی یك كامیون 18 چرخ در بعضی از خطرناكترین مناطق شمال سوریه را رانندگی می كند. پل های بمب خورده, شن های عمیق صحرا,  كه حتی نیروهای دولتی و پیكارجویان داعش در مسیر اجرای تحویل دهی ها قرار نمی گیرند.

ولی این بار, بار وی انسان بود. نیروهای دمكراتیك سوریه (اس دی اف) یك اتحاد بین نیروی كردی  و جنگویان عرب مخالف داعش از وی خواستند كه یك ستون را كه صدها خانواده كه بخاطر جنگیدن از شهر تبكه در كنار رود فرات برای یك كمپ در شمال جابجا می شود را هدایت كنند.این كار ماكزیمم شش ساعت یا حداقل چیزی بود كه وی گفت, طول می كشد.


ولی وقتی در اوایل 12 اكتبر كه وی راننده گان دیگر ستون اش را جمع آوری كرد , فهمیدند كه به آنها دروغ گفته شده است.

بجای آن سه روز,  رانندگی سخت و حمل یك بار مرگبار از پیكارجویان داعش  و خانواده هایشان و دهها تن  تسلیحات و مهمات بود.

به ابوفائز و سایر رانندگان قول هزاران دلار برای انجام این ماموریت داده شد ولی این بایستی كه مخفی نگه داشته می شد.


قراردادی كه باعث شد كه پیكارجویان داعش از رقه  بطور غیررسمی پایتخت خلافت خودخوانده شان فرار كنند توسط مقامات محلی تنظیم شد. این موضوع بعد از چهارماه از جنگیدنی بود  كه موجب نابودی شهرگشت  و از بیشتر سكنه آن  خالی شد. این موجب نجات جان ها و جنگ را به پایان می رساند. زندگی عرب ها, كردها و سایر جنگجویان مخالف داعش باید ذخیره گردد.

ولی این همچنین موجب خواهد شد كه صدها پیكارجوی داعش قادر به فرار از این شهر شدند.

در آن زمان, نه ائتلاف به رهبری آمریكا و انگلستان ,  نه نیروهای اس دی اف كه این موضوع را حمایت می كردند, خواستار تایید این موضوع نبودند.

این قرارداد, كه بعنوان راز رقه می باشد,  تهدیدی را علیه جهان بیرون رها كرد- قراردادی  كه شبه نظامیان را قادر به گسترش دورتر در سراسر سوریه و فراتر از آن كرد.


درد زیادی برای مخفی كردن آن از جهان وجود داشته است. ولی بی بی سی با دهها نفر از كسانی كه یا وارد این ستون شدند, یا آن را مشاهده كردند و مردانی كه این قرارداد را مذاكره كردند, صحبت كرده است.

در یك حیاط روغنی در تبكه (Tabqa), در زیر یك درخت خرما, سه پسربچه مشغول تعمیر یك موتور كامیون هستند. آنها كاملا با روغن موتور پوشیده شده اند. موهایشان سیاه و روغنی است, و در انتها ایستاده اند. در نزدیكی آنها یك گروه از راننده ها هستند. ابو فائز در وسطشان است, و با جلیقه قرمز روشنش مشخص است. وی همرنگ كامیون 18 چرخ دوست داشتنی اش است. وی به روشنی رهبر است, بلافاصله چای و سیگار تعارف می كند. در ابتدا وی می گوید كه نمی خواهد صحبت كند ولی خیلی زود فكرش را تغییر می دهد.

او و بقیه رانندگان عصبانی هستند. هفته ها از زمانی كه آنها جانشان برای یك مسافرت كه موتورها را ویران كرد و دنده ها را شكست, را به خطر انداختند ولی هنوز  پولی به آنها پرداخت نشده است. او می گوید این یك سفر رفت و برگشت به جهنم بود.

توضیح عكس: یك راننده روی نقشه مسیر كاروان را مشخص می كند


او می گویدما از لحظه ای كه وارد رقه شدیم وحشتزده گشتیم.“ ” قرار بود كه ما با اس دی اف وارد شویم ولی تنها رفتیم. بلافاصله كه وارد شهر شدیم, پیكارجویان داعش و سلاح هایشان و كمربندهای انتحاری شان را دیدیم. آنها روی كامیون های ما تله های انفجاری گذاشتند. اگر توافق درست پیش نرفت, آنها كل ستون را منفجر خواهند كرد. حتی كودكان و زنانشان دارای كمربند انتحاری بودند.

اس دی اف تحت رهبری كردها رقه را از رسانه ها پاك كرد. فرار داعش از پایگاهش تلویزیونی نخواهد شد.

بطور علنی  اس دی اف گفت كه فقط چند ده پیكارجو كه همه شان بومی هستند قادر به ترك (شهر) می باشند. ولی یكی از راننده های كامیون به ما گفت كه این حقیقت نداشت.

ما حدود 4000نفر منجمله زنان و كودكان را با خودروهای خودمان و خودشان بردیم. هنگامیكه ما وارد رقه شدیم, فكر می كردیم كه حدود 200نفر آنجا هستند كه ما باید آنها  را جمع كنیم. فقط در خودروی من 112 نفر از آنها بودند.

یك راننده دیگر می گوید این ستون 6-7 كیلومتری شامل 50 كامیون, 13 اتوبوس و بیش از 100 خودروی خود داعشی ها بوده است. پیكارجویان داعش صورتشان را پوشانده بودند و دربالای خودروها نشسته بودند.


فیلم هایی كه مخفیانه گرفته شده و به ما داده شده نشان می دهد كه كامیون ها پر از مردان مسلح است. علیرغم یك توافق كه آنها فقط سلاح های انفرادی شان را با خود ببرند, پیكارجویان هرچیزی كه می توانستند حمل كنند را با خود برداشتند. ده كامیون با تسلیحات و مهمات بارگیری شد.

راننده ها به یك كامیون سفید كه در گوشه حیاط بر روی آن مشغول كار بودند اشاره می كنند. ابوفائز می گویددنده آن بخاطر وزن زیاد مهمات شكست“.

این یك تخلیه نبود, این مهاجرت دسته جمعی دولت خود خوانده اسلامی بود.

اس دی اف نمی خواست این عقب نشینی اجباری از رقه بجای فرار, یك پیروزی باشد. برای همین در توافق تصریح شد كه  اجازه  بردن  هیچ پرچم یا بنری و افراشته كردن آن در هنگام خروج ستون از شهر را ندارند.

این هم فهمانده شده بود كه هیچ خارجی اجازه ندارد زنده از رقه خارج شود.

در ماه مه, جیمز متیس وزیر دفاع آمریكا جنگ علیه داعش را یك جنگ نابودی خوانده بود و به یك تلویزیون آمریكا گفت قصدمان این است كه پیكارجویان خارجی توانی  برای جنگیدن هنگامی كه به آفریقای شمالی, یا اروپا یا آمریكا, یا آسیا, یا آفریقا بر می گردند نداشته باشند.ما به آنها اجازه نمی دهیم كه این كار را بكنند.

بنا به گفته این رانندگان , ولی پیكارجویان خارجی- كه از سوریه و عراق نبودند هم به این كاروان پیوستند. یكی از آنها توضیح می دهد:

یك تعداد زیادی از خارجی ها از فرانسه, تركیه, آذربایجان, پاكستان , یمن, سعودی, چین, تونس و  مصر و...بوده اند.

یكی دیگر از راننده ها بریده بریده اسامی ملیت های دیگر را گفت.

تحت نور تحقیقات بی بی سی, ائتلاف پذیرفته كه بخشی از این توافق بوده است. حدود 250 پیكارجوی داعش همراه با 3500 نفر از اعضای خانواده هایشان اجازه یافتند رقه را ترك كنند.

كلنل رایان دیلون سخنگو برای عملیات ائتلاف غرب علیه داعش می گوید ما نمی خواستیم هیچكس (شهر) را ترك كند.“ ” او می گوید این از قلب استراتژی ما در آمد, توسط و از طریق رهبران بومی روی زمین. این برای سوری ها می باشد- آنها كسانی هستند كه دارند می جنگند و می میرند, آنها هستند كه این تصمیمات درباره عملیات ها را می گیرند.

درحالیكه یك افسرغربی در هنگام مذاكرات حضور داشت, آنها نقش فعالی در گفتگوها ایفا نكردند. كلنل دیلون مدعی می شود, به هرحال 4 پیكارجوی خارجی خارج شدند كه آنها هم اكنون در بازداشت اس دی اف هستند.

توضیح عكس: اعضای خانواده داعش آماده ترك (شهر) می شوند

همانگونه كه این ستون شهر را ترك كرد از میان مزارع پنبه و گندم در شمال رقه عبور می كند. دهكده های كوچكی در كویر هستند.

ستون جاده اصلی را ترك می كند و وارد كویر می شود. برای كامیون ها عبور از این مسیر سخت بود, ولی  برای

مردانی كه پشت فرمان نشسته بودند سختر بود.

یك دوست ابوفائز لباسش را بالا برد و علایم سوختگی روی پوستش بود. وی می گوید نگاه كنید كه آنها چكاری كردند“.

بنا به گفته  ابوفائز در هر كامیون سه تا چهار خارجی بودند. آنها وی را كتك می زدند و وی را كافر و خوك خطاب می كردند.

ابو فائز می گوید آنها گفتند وقتی كه دوباره رقه را ساختید به ما بگویید ما برخواهیم گشت.

آنجا كافران هستند و اهمیتی نمی دهند. آنها ما را متهم می كردند كه داریم آنها را از رقه بیرون می كنیم. یك پیكارجوی  زن وی را با سلاح آك 47 خودش تهدید كرد.

محمود مغازه دار خیلی مرعوب نشد.

ساعت 4 بعد ازظهر بود كه ستون اس دی اف از میان شهرش, شانین عبور كرد, و به همه گفته شد كه در داخل(خانه هایشان) بمانند.

او می گوید ما اینجا هستیم و یك خودروی اس دی اف توقف كرد با گفتن این كه یك قرارداد آتش بس بین ما و داعش بود. آنها از ما خواستند كه منطقه را امن كنیم.

او از طرفداران داعش نبود , ولی نمی خواست كه فرصت شغلیش را از دست بدهد- حتی اگر 4000 مشتری كه تا دندان مسلح هستند از میان دهكده اش می خواهند عبور كنند.

یك پل كوچك در این دهكده تنگه ای را ایجاد كرده بود, بنابراین پیكارجویان داعش خارج شدند و شروع به خرید نمودند. بعد از ماهها جنگیدن و درسنگر ها پناه گرفتن آنها رنگ پریده و گرسنه بودند.

او می گوید آنها به مغازه اش ریختند و همه چیز را از روی طاقچه ها خالی كردند. او می گوید یك پیكارجوی تونسی یك چشم به من گفت از خدا بترس. و با  لحنی آرام از من سوال كرد كه چرا تو صورتت را تراشیده ای. او گفت آنها برمی گردند و یك بار دیگر شریعت را برقرار می كنند. من به وی گفتم كه ما با قانون شریعت مشكلی نداریم, ما همه مسلمان هستیم.

آنها هرچیزی كه می توانستند با دستانشان ببرند, ماكارونی آماده, بیسكویت و... را خریدند. آنها سلاح هایشان را در خارج از مغازه گذاشتند. تنها مشكلی كه وی داشت وقتی بود كه سه تن از آنها بعضی از سیگارها را چك كردند, در مقابل چشمانشان گرفتند و سپس جعبه های آن را پاره كردند.

او می گوید آنها هیچ چیزی را ضبط نكردند, هیچی.

فقط سه نفر از آنها رذل بودند. سایر پیكارجویان داعش حتی آنها را توبیخ كردند. او می گوید داعش برای هر چیزی كه برداشت, پولش را پرداخت كرد.

آنها مغازه را جارو كردند. من از تعدادشان هیجان زده شدم. بسیاری از من درباره قیمت سوال میكردند ولی من  نمی توانستم پاسخ شان را بدهم چون كه مشغول سایرین بودم. بنابراین آنها بدون اینكه از من سوال كنند , پول آن را روی میز برایم گذاشتند.

علیرغم سوء استفاده ایی كه از آنها شده بود, رانندگان موافق بودند كه وقتی بحث پول پیش می آید, داعش حسابش را را صاف می كند.

ابوفائز با یك لبخند گفت داعش ممكن است آدمكش دیوانه باشد,  ولی همیشه با بحث پول درست عمل می كند“.

در شمال این دهكده, یك چشم انداز متفاوتی است... در روستای كوچك موهناد , مردم با رسیدن ستون از ترس خانه هایشان و زندگی شان فرار كردند, ولی بطور ناگهانی, خودروها به راست پیچیدند , جاده اصلی را ترك كردند و به جاده كویری رفتند.

موهناد می گوید دو هاموی پیشاپیش ستون را هدایت می كرد. آنها ستون را سازماندهی می كردند و اجازه نمی دادند كه هیچكس از آنها عبور كند“.

هنگامیكه ستون در كویر ناپدید شد, موهناد بلافاصله احساس آرامش نكرد. بیشتر آنهایی كه صحبت كردند , می گفتند كه داعش تهدید به بازگشت كرده, پیكارجویان شان با كشیدن انگشتشان در زیر گلویشان از جلوی آنها رد می شدند.

موهناد می گوید ما چهار یا پنج سال گذشته را در وحشت زندگی كرده ایم.

این مدتی برای مان طول خواهد كشید كه خودمان را از این ترس روانی خلاص كنیم. ما احساس می كنیم كه شاید برای ما برگردند , یا مزدوران (اسلیپر آجنت_ ماموران خاموش یا خوابیده مزدورانی هستند كه داعش در جاهای مختلف قرار داده و هرگاه بخواهد آن ها را احضار به عمل می كند كه به آن اسلیپر اجنت گفته می شود)

 خودشان را بفرستند. ما هنوز اطمینان نداریم كه آنها از سر خوبی رفته اند.

در مسیر, بابسیاری از مردم كه صحبت كردیم آنها گفتند كه آنها صدای هواپیماهای ائتلاف یا دورن های آنها را شنیدند كه ستون را دنبال می كردند.

ابوفائز از درون كابین كامیونش پرواز هواپیمای جنگی را تماشا می كرد كه بالای سرشان حركت می كرد و منور پرتاب می كرد كه ستون بتواند در مسیر به پیش برود.

هنگامیكه انتهای ستون درحال عبور بود, یك جت آمریكا خیلی پایین پرواز كرد و منور پرتاب كرد كه منطقه را روشن نمود. پیكارجویان داعش بشدت ترسیدند.

اكنون ائتلاف تایید می كند كه درحالیكه هیچ پرسنلی روی زمین نداشت, از طریق هوا این ستون را مانیتور می كرده است.

با عبور از آخرین نقطه بازرسی اس دی اف, در داخل منطقه داعش, یك روستا بین ماركدا و ال سووار , ابو فائز به مقصدش رسید. كامیون وی پراز مهمات بود و پیكارجویان داعش می خواستند كه آن را مخفی كنند.

هنگامیكه وی به سلامت برگشت, اس دی اف از وی سوال كرد كه كجا محموله اش را انبار كرده است.

او می گوید ما روی نقشه موقعیت را نشان دادیم و او اشاره كرد عمو ترامپ بعدا می تواند آن را بمباران كند.آزادی رقه با خون , فداكاری و سازش خریده شد. این توافق موجب آزاد شدن شهروندان به دام افتاده اش شد و نهایتا جنگ برای این شهر به پایان رسید. هیچ نیروی اس دی اف نباید برای تهاجم به آخرین مخفیگاه داعش بمیرد.

ولی داعش برای مدت طولانی نخواهد ماند. آزاد از رقه جایی كه آنها در آن محصور بودند, بعضی از اعضای بشدت تحت تعقیب حالا در سراسر سوریه و فراتر از آن پخش شده اند.

مردانی كه سیم خاردارها را پاره می كنند, از دیوارها می پرند و از میان تونل ها از سوریه خارج می شوند اكنون گزارش می رسد كه افزایش بسیاری در فرار مردم هست. سقوط این خلافت عامل خوبی برای تجارت است.

عماد یك قاچاقچی در مرز تركیه -سوریه می گوید در چند هفته گذشته ما تعداد زیادی از خانواده ها را داشتیم كه رقه را ترك می كنندو می خواهند به تركیه بروند. فقط همین هفته, من شخصا بر قاچاق 20 خانواده نظارت كردم. بیشتر آنها خارجی بودند, همچنین سوری ها هم بودند.

وی اكنون 600دلار (460 پوند) برای یك نفر و حداقل 1500 دلار برای یك خانواده می گیرد.

در این تجارت, مشتری ها براحتی مشخصاتشان را نمی دهند. ولی عماد می گوید او فرانسوی, اروپایی, چچنی و اوزبك داشته است.

او می گوید بعضی ها فرانسوی صحبت می كردند, سایرین به انگلیسی و بعضی ها به سایر زبان های خارجی.

ولید یك قاچاقچی دیگر در امتداددیگر مرز تركیه داستان مشابه ای را می گوید. ما در چند هفته گذشته هجوم خانواده ها را داشتیم. این عبور بزرگی از خانواده ها بود. شغلمان قاچاق ها آنهاست. ما خانواده های خارجی زیاد داشتیم كه از خدمات ما استفاده می كنند.

همانگونه كه تركیه امنیت مرز را افزایش داده است,  كار ما سختر شده است.

در بعضی از مناطق ما از نردبان ها استفاده می كنیم, در جای دیگر از طریق رودخانه, در سایر مناطق ما از شیب های عمیق كوه ها استفاده می كنیم. این یك موقعیت ناراحت كننده است.

به هرحال ولید می گوید این برای پیكارجویان ارشد داعش موقعیت متفاوتی است.

خارجی های رتبه بالا دارای شبكه قاچاق خودشان هستند. معمولا این ها همان كسانی هستند كه عبور افراد به سوریه با اجازه آنها سازمان یافته است. آنها با دیگران هماهنگ می كنند.

قاچاق برای هركسی جواب ندارد. ابومصیب هوتفیه یكی از شخصیت های بدنام رقه بود. رئیس اطلاعات داعش در ستون 12 اكتبر برای خروج از شهر بود.

ولی حالا وی در پشت میله های زندان است و داستان وی انعكاس روزهای پایانی فرو ریختن خلافت است.

داعش هرگز مذاكره نمی كند. غیر قابل سازش, كشنده- این یك دشمنی است كه با قوانین مختلف بازی می كند. حداقل این طوری است كه ممكن است پیش برود. ولی در رقه او متفاوت از سایرین دركنارش برخورد می كرد.

دركرنر قرارگرفته, خسته و نگران برای خانواده هایشان, پیكارجویان داعش در روز 10 اكتبر بر روی میز مذاكره مورد بمباران قرارگرفتند.

ابو مصیب هوتیفه می گوید حملات هوایی به مدت 10 روز بیشترین فشارش را وارد كرد. آنها حدود 500-600 نفر از پیكارجویان و خانواده هایشان را كشتند.

 تصاویر حمله هوایی ائتلاف كه یكی از محله های رقه در روز 11 اكتبر  یك فاجعه انسانی در پشت خطوط دشمن را نشان می دهد.

درمیان جیغ های زنان و كودكان, هرج و مرجی درمیان پیكارجویان داعش است. به نظر می رسد كه این بمب ها بطور خاص قوی و بطور خاص موثر بودند. فعالان مدعی بودند كه یك ساختمان شامل 35 زن و كودك ویران شد. این برای شكستن مقاومت آنها كافی بود.

ابو مصیب می گوید بعد از 10ساعت, مذاكرات دوباره شروع شد. آنهایی كه ابتدا آتش بس را رد می كردند, عقیده شان را عوض كردند. و بنابراین آنها رقه را ترك كردند.

سه تلاش برای مذاكره  بر روی قرارداد صلح قبلا بوده است. یك تیم سه نفره یا چهارنفره شامل مقامات محلی رقه , حالا دیگر گفتگوها را هدایت می كنند. یكی با شجاعت از خطوط جلویی با موتورش عبور می كند و پیام ها را می دهد.

ابو مصیب می گوید ما فقط با تسلیحات شخصی خودمان محل راترك می كنیم و همه تسلیحات سنگین مان را در پشت باقی خواهیم گذاشت. ولی به هرحال ماتسلیحات سنگینی نداریم.

حالا وی در زندانی در مرز تركیه - سوریه جزئیاتی كه در ستون هنگامی كه با سلامت به منطقه داعش رسید را افشا كرده است.

او می گوید كه ستون به منطقه شرقی سوریه رفت, نه خیلی دور از مرز باعراق.او می گوید هزاران نفر فرار كردند.

 تلاش خود ابو مصیب برای فرار یك هشداری برای غرب ازتهدید كسانی كه از رقه آزاد شدند, می باشد.

 چگونه می تواند یكی  از بدنام ترین روسای داعش از طریق منطقه دشمن بگریزد و از دستگیری مجدد فرار كند؟

 ابو مصیب می گوید من با گروهی كه تصمیم گرفته بود به تركیه بروند, باقی ماندم.

 اعضای داعش توسط هركسی در خارج از منطقه كنترل گروه تحت تعقیب بودند, این به معنای آن است كه این گروه كوچك بایستی از میان نواری از منطقه دشمن عبور كنند.

 ابو مصیب می گوید ما یك قاچاقچی برای ناوبری مان در خارج از مناطق تحت كنترل اس دی اف استخدام كردیم.

 در ابتدا این كار خوب پیش رفت. ولی قاچاق چی ها خیلی قابل اتكا نیستند. وی ما را در اوسط راه رها كرد. ما خودمان را در میان مناطق اس دی ف پیدا كردیم. از آن به بعد, ما منحل شدیم و هر كسی برای خودش می رفت.

و ممكن بود كه وی این كار را درامنیت انجام می داد  اگر به شخص درستی پول می داد و یا راه متفاوتی را انتخاب می كرد.

مسیر دیگر به سمت ادلب است, در غرب رقه. پیكارجویان بیشمار داعش به همراه خانواده هایشان آنجا را یك بهشت برای خودشان دیدند. خارجیان هم همینطور شامل انگلیسی ها, سایر اروپایی ها و آسیای مركزی قصد خروج داشتند. نرخ برای هر پیكارجوی خارجی از 4000دلار (3000پوند) تا 20000 دلار برای یك خانواده بزرگ است.

ابو بصیر فرانسی یك مرد جوان فرانسوی قبل از اینكه خیلی شرایط در رقه سخت شود, از آنجا رفت. وی اكنون در ادلب است جایی كه وی می گوید می خواهد بماند.

 او می گوید جنگ در رقه خیلی شدید بود.

ما پیكارجویان خط مقدم بودیم, جنگ مان بیشتر علیه كردها بود. یك زندگی سخت. ما نمی دانستیم كه رقه قرار است كه محاصره گردد.

 بیداری از خواب و خیال, خسته از جنگ های فوری و نگرانی بخاطر زندگی خودش, ابو بصیر تصمیم گرفت كه بخاطر امنیت ادلب آنجا را ترك كند. اكنون وی دراین شهر زندگی می كند.

 وی بخشی از یك گروه ویژه فرانسوی در داخل داعش است, و قبل از اینكه وی پیكارجویانش را ترك كند به وی یك ماموریت جدید داده شد.

 از گروه ما برادران فرانسوی هستند كه اینجا را برای فرانسه ترك كرده اند تا در آنجا حملاتی را انجام دهند  كه آن  روز تصفیه حساب خواهد بود.

هر چه بیشتر در زیر خاك رقه دفن شده است, این دروغ های اطراف توافق نیز براحتی قابل دفن شدن در همانجا است.

 تعدادی كه آنجا را ترك كردند بسیار بالاتر از آن چیزی بود كه رهبران عشایر محلی تایید كرده بودند. در ابتدا ائتلاف از پذیرش گستردگی این توافق خودداری می كرد.

 نیروهای دمكراتیك سوری به رهبری كردها , بنوعی بطور غیر محتمل به حمایت از اینكه هیچ توافقی انجام نشده است, ادامه می دهند.

حتی ممكن است این درباره آزادی شهروندان گروگان نباشد. تا آنجایی كه ائتلاف در نظر دارد, انتقال گروگانی توسط داعش به ائتلاف یا نیروهای اس دی اف نبوده است.

و علیرغم تكذیب ائتلاف , براساس گفته های شاهدان عینی دهها پیكارجوی خارجی به این مهاجرت دسته جمعی پیوستند.

 این توافق برای آزادی داعش برای حفظ روابط خوب بین كردهای رهبری كننده نبرد و جامعه عرب كه آنها را محاصره كرده بودند, بوده است.

 این همچنین برای مینمایز كردن تلفات بود. داعش در خاك كردن در بیمارستان و استادیوم خیلی خوب بود. هرگونه تلاشی برای بیرون راندن آن خونین و طولانی مدت خواهد بود.

 جنگ علیه داعش دو هدف زوجی داشته است: ابتدا نابودی خلافت خود خوانده با بازپس گیری مناطق و دوم , جلوگیری از حملات ترور در جهان فراتر از مرزهای سوریه و عراق.

 رقه بطور موثر پایتخت داعش بود ولی یك قفس بود- پیكارجویان در آنجا به تله افتاده بودند.

 این توافق شاید برای نجات رقه ارزشش را داشت.

 ولی این همچنین به این معنی است كه شبه نظامیان بیرحم شده در جنگ در سراسر سوریه و بیشتر از آن گسترده شدند. - بسیاری از آنان هنوز جنگیدن را كنار نگذاشتند.