۱۳۹۲ شهریور ۳۱, یکشنبه

جولياني: اين‌كه روحاني گفته باشد دنبال سلاح اتمي نيست بشار اسد هم تا روز آخر مي‌گفت شيميايي ندارد


 
تلويز يون سي ان ان 30/6/92

 

 

جولياني: اين‌كه روحاني گفته باشد دنبال سلاح اتمي نيست بشار اسد هم تا روز آخر مي‌گفت شيميايي ندارد

تلويزيون سي.ان.ان 21سپتامبر، 2013 - برنامه اندرسون كوپر، مصاحبه بارودي جولياني و فريد زكريا مدير برنامه جي.پي.اس  - حسن روحاني رئيس‌جمهور جديد ايران نشان داده است كه خواهان گفتگو با غرب از جمله آمريكا مي‌باشد كه از انقلاب 1979 دشمن ديرين ايران بوده است. روحاني به ان.بي.سي گفت ايران به‌دنبال سلاح اتمي نيست. اما روز گذشته در يك مطلبي در واشنگتن پست اضافه كرد كه رويكرد سازنده در ديپلوماسي به‌معني دست برداشتن از حق خود نيست و بر اساس احترام متقابل گفتگو مي‌كنيم...

 

  با توجه به تاريخچه اخير ايران كه با فقدان شفافيت در برنامه اتمي‌اش همراه بوده، و ساير رفتار لجوجانه آخرين رئيس‌جمهور ايران احمدي‌نژاد، آيا آمريكا لازم است اين آدم را جدي بگيرد؟ آيا روحاني قابل اتكاست؟ گفتگويي داشتيم با رودي جولياني شهردار سابق نيويورك.

س - به‌نظر مي‌رسد روحاني متفاوت از احمدي‌نژاد است؟

جولياني - در اين‌كه لحن آنها تغيير كرده ترديدي نيست. سؤال اين است كه اين تغيير معتبر است؟ يا شيوه‌يي براي خريد زمان است؟ تا بتوانند يا اورانيوم را كماكان غني‌سازي كنند يا حتي آن را مدتي متوقف كنند.

س - آيا شما ترديد داريد؟

 

جولياني - بله من با شك شروع مي‌كنم. زيرا آنها با ما بازي كرده و قبلاً كلاه گذاشته‌اند و روحاني در مورد آن حرف زده است. بنابراين احتمالي قوي هست كه باز هم دست به چنين كاري بزنند. در عين‌حال شما مي‌توانيد برويد و با آنها حرف بزنيد.

مي‌توانيد برويد و حرف آنها را آزمايش كنيد. اما بهتر است آمادگي داشته باشيد كه هيچ امتيازي ندهيد تا آنها جنس را تحويل بدهند . من خواهان يك سيستم براي چك و تأييد هستم كه در صحنه باشد و ما هم اين پروسه را شروع كرده باشيم و بدانيم كه اين سايتها در حال بازرسي توسط بازرسان هستند. وقتي به اين نقطه اطمينان رسيديم كه آنها در واقع در عمل هم حرفشان را نشان دادند آن‌گاه است كه مي‌توانيم به گفتگو راجع به كاهش تحريمها حرف بزنيم. زير اين، نتيجه آن‌چه در سوريه پيش آمده نيست بلكه ناشي از تحريمهاست.

فريد زكريا - اينها علائم تشويق كننده‌يي هستند و بايد آنها را آزمايش كرد. آنها در گذشته يك استراتژي گفتگو داشتند اما در عمل كاري نكردند. روحاني براي اين‌كه بتواند با غرب معامله كند جنگيده است. آن‌چه به من اميد مي‌دهد اين است كه برخلاف احمدي‌نژاد، روحاني يك نفر خودي و از حلقه نزديك به خامنه‌اي مي‌باشد.

س - روحاني مرتب گفته است كه ايران هيچ برنامه تسليحاتي اتمي ندارد آيا اين نبايد ما را درگير كند كه چنين چيزي هست؟

جولياني - بشار اسد هم تا روز قبل از اين‌كه توافق كند اگر توافق كرده باشد كه بازرسان به سايتهاي شميايي بروند، مي‌گفت سلاح شيميايي ندارد.

من فكر كنم اين كار روحاني فقط براي خريد زمان براي غني‌سازي بيشتر نيست بلكه آنها در وضعيتي هستند كه بهرحال حدود يك سال بيشتر فاصله ندارند. فكر كنم آنها اين برنامه را متوقف كنند و فكر كنم تلاش دارند از شر تحريمها خلاص شوند و بعد كه اقتصاد به‌حال بهتري برگشت دوباره واگشت‌زده و غني‌سازي اورانيوم را از سر بگيرند .

بنابراين اگر دولت اوباما سرسختانه عمل كند بايد بگويد بسيار خوب اگر مي‌خواهيد از تحريمها خلاص شويد ما همه سايتهاي شما را بازرسي مي‌كنيم. سپس به بازرسان اجازه داده شود كه كارشان را طي 5، 6 يا هفت ماه به انجام برسانند. بايد مطمئن شد كه مانند 5، شش سال قبل دوباره بازرسان را بيرون نيندازند كه همه چيز را مخفي كنند. بنابراين تغيير نه در حرف بلكه در عمل بايد  باشد.

زكريا - فكر كنم در سطح رئيس‌جمهور نبايد با روحاني ملاقات شود. زيرا اگر مشكلي پيش بيايد (قطع حرف) و فكر كنم بهتر است در سطح وزيرخارجه با او ملاقات شود.

جولياني - بنظرم نبايد با رئيس‌جمهور ملاقات كند و حرف من اين است كه بگذاريد چيزي باي ندهيم مگر اين‌كه در صحنه همه چيز چك و تأييد شده باشد و آن را به اجرا درآورده باشيم . اين بار بايد بازرسان اطمينان داشته باشند كه دسترسي دارند چيزي كه قبلش از آن منع شدند.

 

[كليپ] _ 0300_cnn_اندرسون كوپر_ايران_رودي جولياني _920630