۱۳۹۵ اردیبهشت ۳, جمعه

مصاحبه با الهام زنجاني راجع به وضعيت زنان در ايران در دوران روحاني

Javdanehha       جاودانه ها



مصاحبه با الهام زنجاني راجع به وضعيت زنان در ايران در دوران روحاني

تلويزيون دويچه وله انگليسي
20 آوريل2016 – اول ارديبهشت95
مجري - بگفته كميته زنان شوراي ملي مقاومت ايران مقامات، اين هفته گفته اند آنها شبكه يي شامل 7000عوامل مخفي ايجاد كرده اند كه تخطي زنان را به پليس اطلاع مي دهند، از جمله زناني كه موي خود را بخوبي نمي پوشانند. زنان نيز بطور فزاينده يي از فرصتهاي تحصيلي و اشتغال محرومند.

قبل از اين من با الهام زنجاني از اين كميته صحبت كردم و با اين سؤال از او شروع كردم كه آيا وضعيت زنان الان نسبت به زمان محمود احمدي نژاد بهتر نشده است؟
جواب - آنها او را رئيس جمهور مي خوانند و او را مدره يا اصلاح طلب هم مي نامند اما اين كاملاً اشتباه است. فكر مي كنم وقتي سيستمي بر زن ستيزي بنا باشد ديگر به هيچ عنوان زنان نخواهند توانست پيشرفت يا حقوق مساوي داشته باشند. بنابراين وضعيت زنان قطعاً بعد از اينكه روحاني روي كار آمده بدتر شده است.
در سندي كه ما منتشر كرده ايم گزارشي هست از ايرنا خبرگزاري رژيم كه گفته است در 2005 تا 2010 و تا زماني كه روحاني به سر كار آمده وضعيت اجازه زنان به دانشگاهها و به ساير اماكن تحصيلي بدتر شده است. روحاني كسي است كه مسئوليتهاي زيادي بعد از روي كار آمدن اين رژيم برعهده داشته است و از حاميان پروپاقرص ولايت فقيه است و قوياً به رهبر عالي خامنه اي معتقد است. او اولين فردي بود كه وقتي خميني به سر كار آمد روحاني حجاب اجباري را در نهادهاي دولتي اعمال كرد و در سالهاي 1951 تا 1960 او خاطرات خودش را نوشته است كه براي اين رژيم چه كارهايي كرده است.
بيش از 60درصد دانشجويان در دانشگاهها را زنان تشكيل مي دهند با اينحال آنها در 77نوع دانشكده مختلف از تحصيل محرومند صرف اينكه آنها زن هستند. اخيراً هم اعضاي مجلس قانوني را تحميل كرده اند كه مطابق آن به زنان گفته مي شود به چه دليل مي خوانند رشته حقوق تحصيل كنند و به چه دليل مي خواهند مهندس بشوند چون زنان يك حق دارند و يك مسئوليت دارند كه عبارتست از نگهداري از شوهر و فرزندان است بطوري كه به اين ترتيب زنان را به داخل خانه ها بر مي گردانند.
مجري - اين بطور مثال چيزيست كه نماينده مجلس مينو خالقي گفت كه در فوريه بعنوان نماينده مجلس انتخاب شد اما بعد از آن توسط شوراي نگهبان خلع صلاحيت شد كه نهاديست كه نمايندگان به مجلس را تاييد مي كند.
گفته شد كه او در سفري به خارجه با مردهايي كه نبايد دست داده است آيا اين واقعي است كه صرف خاطر دست دادن با مردها از مجلس بيرون انداخته شود؟
جواب - بله قطعاً هر كاري از اين رژيم بعيد نيست. اول اينكه حضور زنان در مجلس در كل دوران اين رژيم بشدت پايين بوده است. زناني كه بعنوان نماينده مجلس اين رژيم معرفي مي شوند به اين رژيم مؤمن هستند و در مورد خاصي كه شما الان اشاره كرديد بسادگي مي تواند او را خلع صلاحيت كند.
سؤال - بنابراين نقش زنان در ايران و اين شرايط، چگونه مي تواند بهبود يابد؟
جواب - بطور مثال فدريكا موگريني نماينده عالي اتحاديه اروپا و ساير نمايندگان اين اتحاديه وقتي به ايران سفر مي كنند و مقوله حقوق بشر و بخصوص زنان موضوع شماره يك روي ميز نيست طبيعي است كه وضعيت براي زنان در ايران بهبودي نخواهد يافت.
مجري - الهام زنجاني بود در مورد وضعيت زنان در ايران.